2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat.Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat.
Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Om Aspen alkylaatben- zine in uw 2-takt buitenboordmotor te gebruiken, kunt u Aspen 4 gewoon mengen met 2-takt olie voor buitenboordmotoren. Om de impact op het milieu te minimaliseren, kunt u het beste voor een biologisch afbreekbare olie kiezen.
2-takt motor
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Tweetakt motoren hebben meer uitstoot dan hun nieuwere opvolgers en met de groeiende media aandacht voor het milieu zullen alle onnodig vervuilende machines binnen een aanzienbare tijd verboden worden. Sterker nog, in Amsterdam zijn ze al begonnen met het verbieden van tweetakt buitenboordmotoren.
Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo'n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.
Een 2-takt verbruikt meer brandstof en meer olie, dat is wellicht een nadeel, maar er zijn ook een paar voordelen te noemen. Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren.Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig.
Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren. Om de +- 3000 km moet de olie worden ververst. Dan moet alle oude olie er uit en moet de motor worden gevuld met nieuwe olie.
Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
Aspen 2 takt is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor je gezondheid zijn.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen. Denk aan een snelheid rond de 80 km/u. Een andere cilinder is dus niet nodig om het een stuk sneller te maken.
Beter voor milieu en gebruiker
De uitstoot van een 4-takt motor is ongeveer 8 keer minder (-88%) dan een vergelijkbare 2-takt motor en voldoet daarmee ruimschoots aan de eisen met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen. Bij een 2-takt machine komt 20% van de benzine onverbrand in de uitlaat.
Dat komt door de agressieve bestanddelen van E10 en de houdbaarheid van dit type brandstof. De viertakt benzine Euro 95 en E10 zijn geen totaal verschillende brandstoffen. De getallen in Euro 95 en Euro 98 staan voor het octaangehalte. Ook E10 heeft een bepaald octaangetal van meestal 95 of 98.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen.