De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp'ers. Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders hun eigen kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren. Zorgaanbieders zijn zorginstellingen, maar ook solistisch werkende zorgverleners.
Een cliënt kan een klacht indienen, een door de cliënt aangewezen of wettelijk aangewezen vertegenwoordiger of een nabestaande. Voorwaarde is dat de zorgaanbieder zijn of haar klachtenregeling heeft ondergebracht bij Klachtenportaal Zorg.
Sinds 1 januari 2022 heb je als zzp'er in de zorg een meldplicht. Iedere zorgaanbieder moet zich melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Als je dat hebt gedaan dan komt jouw melding terecht in het Zorgaanbiedersportaal.
Met de SBI code valt af te lezen wat de hoofd- en de nevenactiviteiten van een bedrijf zijn. Je kunt dus via een SBI code zien in welke sector de ondernemer werkzaam is. In de zorg zijn SBI codes 86, 87 of 88 bedoeld voor de zorg- en welzijnssector.
de Wet BIG; de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen; de Wet toelating zorginstellingen.
De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
De Kwaliteitswet zorginstellingen is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat zorginstellingen beter gecontroleerd kunnen worden op kwaliteit. In de wet is specifiek vastgelegd aan welke eisen de zorginstellingen moeten voldoen, zodat de kwaliteit van de geboden zorg en van de organisatie kan worden gewaarborgd.
De Rijksoverheid, de gemeenten en de zorgverzekeraars zijn samen verantwoordelijk voor de langdurige zorg aan huis.
Verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten werken in de zorg onder verschillende wetten: Zvw (Zorgverzekeringswet), Wlz (Wet langdurige zorg), Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet.
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Wat regelt de Wkkgz? Het doel van de Wkkgz is veiligheid en kwaliteit van de zorg te verbeteren. Het is hierbij belangrijk dat u leert van incidenten. Als u klachten en fouten bespreekt met medewerkers en uw manier van werken verandert als dat nodig is, wordt de zorg beter.
Bent u als zorgaanbieder van plan een zorgverlener aan te nemen? Dan moet u controleren of uw nieuwe medewerker geschikt is om zorg te verlenen. Dit heet de vergewisplicht. Hiervoor doet u onderzoek naar het arbeidsverleden van de sollicitant.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houden toezicht op de zorg. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert zorgondernemingen op grond van de Mededingingswet.
Dwang moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Een goede analyse, multidisciplinaire besluitvorming, het zoeken naar alternatieven en evaluatie zijn onderdelen van dit proces; De juiste zorg op de juiste plaats.
Zorgverlener én zorgaanbieder
De wet definieert de zorgaanbieder als een instelling dan wel een solistisch werkende zorgverlener en definieert de zorgverlener als een natuurlijke persoon die beroepsmatig zorg verleent.
De betekenis en het proces van MIC-meldingen
Het afhandelen van incidentmeldingen kan worden ingezet als middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Binnen de zorgsector staat dit bekend als 'Melding Incidenten Cliënten (MIC)'. Bij veel zorgorganisaties worden de meldingen van incidenten nog gemaakt op papier.
Sinds 1 januari 2008 is het wettelijk verplicht om met elke cliënt een zorgplanbespreking te houden. De verzorgings- en verpleeghuizen en de thuiszorg moeten verplicht een zorgplan opstellen in overleg met de cliënten.
2 Een MDO is geen vrijblijvende bijeenkomst, aanwezigheid is verplicht voor de betrokken disciplines. 3 Deelnemers aan het MDO dienen zich ervan bewust te zijn dat zij de eigen discipline vertegenwoordigen. 4 Iedere deelnemer bereidt het MDO (bijvoorbeeld met behulp van de checklist) grondig en gedegen voor.
Als een verzekerde Wlz-zorg krijgt, moet hij een eigen bijdrage betalen. Het CAK stelt de eigen bijdrage vast. De verzekerde moet de eigen bijdrage aan het CAK betalen. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van de leveringsvorm en de persoonlijke (financiële) omstandigheden van de verzekerde.
ZZP'ers in de medische zorg, zoals verpleegkundigen, operatieassistenten, etc. die onder leiding van hun opdrachtgever (het ziekenhuis, de thuiszorgorganisatie, etc.) werkzaamheden verrichten moeten volgens de Belastingdienst 21% BTW rekenen over hun prestatie.
Nederland heeft sinds 2020 twee schijven aan inkomstenbelasting. Zzp'ers met een inkomen onder de €68.507 betalen het laagtarief van 37,35 procent. Zzp'ers met een inkomen daarboven betalen het hoogtarief van 49,50 procent.
Veel mensen denken dat je minimaal 3 opdrachtgevers per jaar nodig hebt om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst voor zelfstandigheid als zzp'er. Dit is een hardnekkig misverstand! De Belastingdienst heeft geen regels over het aantal opdrachtgevers dat je moet hebben om als zelfstandige te worden gezien.