Weerstand is dus een vorm van angst. Deze angst kan vele vormen aannemen: angst voor het onbekende, angst om te falen, angst voor ongemak, angst om afgewezen te worden, angst voor pijn of ongewenste emoties.
Weerstand is een gevoel van afweer en kan in tal van situaties de kop opsteken.
Weerstand tegen iets zegt niet alleen wat iemand niet wil maar er zit ook een behoefte achter wat ze wel willen. Heel vaak zit achter de weerstand ook een idee hoe dingen beter kunnen. Je krijgt vaak te maken met het uiten van weerstand tegen verandering als iemand vindt dat de verandering niet de goede is.
Weerstand is betrokkenheid
Weerstand is een manier van de ander om te laten merken dat hij betrokken is en dat hij opkomt voor zijn eigen belangen. Het is de kunst om er achter komen wat dat belang van de ander is én dat jullie er samen uit komen. Ga dus niet tegenover de ander staan maar probeer er naast te staan.
Mensen hebben weerstand tegen veranderingen. Iemand met weerstand is emotioneel, koppig en enigszins irrationeel. Veranderingen leiden tot een soort rouwproces met gevoelens van ontkenning, een vecht of vlucht reactie en uiteindelijk ook de berusting en het zien en benutten van nieuwe kansen.
Voor een weerstand is er volgens de wet van Ohm een vaste verhouding tussen de aangelegde spanning en de stroom die erdoorheen gaat. Deze verhouding is de weerstandswaarde, of kortweg weerstand. De weerstand wordt uitgedrukt in de afgeleide SI-eenheid ohm, symbool: Ω.
Deze uitdrukking betekent 'tegenstand bieden aan'. Bij weerstand bieden hoort het voorzetsel aan. Bijvoorbeeld: Aan die verleiding kon ik geen weerstand bieden.
Meeveren, begrip tonen. Reageer altijd begripvol en laat iemand dit daadwerkelijk voelen. Soms doe je dit met een korte opmerking en soms veer je uitgebreid mee. Meestal voel je dit zelf wel aan.
Emoties hebben een onmisbare functie voor de mens.
Emoties maken ons attent op onze behoeften en vormen een essentieel onderdeel in ons contact maken met anderen. Emoties zijn bovendien de belangrijkste drijfveer voor ons gedrag. Emoties brengen mensen in beweging.
Interne en externe drempels
Denk hierbij aan de dingen die je tegen jezelf zegt of de veronderstellingen van je eigen kunnen (“Ik kan niet goed verkopen” of “mensen zitten toch niet op mij te wachten”). Externe drempels gaan over negatief gedrag van anderen waardoor je je tegen laat houden.
Door meerdere weerstanden te vervangen door één weerstand wordt een schakelingen vaak een stuk eenvoudiger en kunnen stroom en spanning makkelijker uitgerekend worden. Zo'n weerstand wordt een vervangingsweerstand genoemd, notatie: Rv.
We behandelen eerst de eenvoudigste. Weerstanden met vier ringen: de eerste twee ringen bepalen het getal, de derde ring de vermenigvuldigingsfactor (of hoeveel nullen komen achter het getal). De vierde ring is om de tolerantie van de weerstand aan te geven.
Hoe hoger de weerstand, hoe lager de stroom. Als de weerstand abnormaal hoog is, is een van de vele mogelijke oorzaken dat de geleiders beschadigd zijn als gevolg van doorbranden of corrosie.
Oneindige weerstand (open stroomkring) wordt op het display van sommige multimeters weergegeven als OL. Dit betekent dat de weerstand groter is dan het instrument kan meten. Weerstandsmetingen moeten plaatsvinden bij spanningsloze stroomkring, anders zou het meetinstrument of de stroomkring beschadigd kunnen raken.
WWK-model: Inzicht in veranderbereidheid bij verandering
Medewerkers en leiding zijn bereid te veranderen en eigenaarschap te tonen voor de verandering als ze 'weten' wat de verandering betekent, als ze de verandering 'willen' en als ze de verandering en de nieuwe manier van werken aan 'kunnen'.
Een verandering start meestal met een beeld van het doel. Het is nog niet concreet hoe het eruit gaat zien en onduidelijk wat het voor iedereen in gaat houden. Het is de start van een ontdekkingsreis voor jou en je team of organisatie. En kenmerkend van een ontdekkingsreis is dat je niet weet wat je gaat vinden.
De kracht waarmee iemand zelf voor verandering pleit, is sterk voorspellend voor gedragsverandering. Professionals die motiverende gespreksvoering praktiseren, lokken meer verandertaal en minder weerstand uit bij cliënten, vergeleken met meer directieve of confronterende gespreksstijlen.