WD-40 is het perfecte product om piepende scharnieren te dempen, roest te voorkomen en muurvaste onderdelen los te maken. Hoogstwaarschijnlijk heb je ook een spuitbus in je keukenkast of in de schuur liggen.
Gebruik WD-40 spray om het scharnier effectief te ontdoen van vet en vuil. Om dit te doen, breng je de WD-40 aan op de deurscharnieren en laat je het een paar minuten inwerken. Neem na een paar minuten een schone doek en veeg het scharnier schoon.
Scharnieren smeren
Breng het smeermiddel aan op de scharnierpen en op het scharnier zelf. Je kan hiervoor een product uit de doe-het-zelfwinkel gebruiken, of iets uit je keuken: olijfolie of kokosolie zijn namelijk ook een geschikt smeermiddel.
Schaf een lubricant of smeermiddel aan. Breng het middel direct op de scharnierpen aan en vervolgens op het scharnier. U smeert met een doek een dun laagje smeermiddel op de pen en sprayt of druppelt het ook in het scharnier. Wees voorzichtig en werk gedoseerd.
Het stopt piepen en kraken en laat alle onderdelen weer soepel lopen. Ideaal als universeel smeermiddel! Bescherming: WD-40 heeft corrosiebestendige bestandsdelen welke metalen oppervlakken beschermen roest en corrosie, door afscherming van vocht en andere corroderende elementen.
Naast het reinigen zal onze snelwerkende reinigingsspray ook de slijtage van jouw onderdelen verminderen waardoor alles langer soepel blijft werken. De reinigingsspray is veilig te gebruiken op metalen, glas en aluminium. Let op: niet gebruiken op kunststof, rubber of gecoate oppervlakken.
Want olie is vet en dat trekt vuil aan. En dat is precies wat sloten niet kunnen gebruiken. Vuil in uw slot is namelijk vaak de reden dat die zo stroef werkt.
Piepende deurscharnieren kunnen behoorlijk irritant zijn. Zamarra legt uit hoe je dit kunt oplossen, zonder een duur smeermiddel te gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een beetje vaseline. Dit smeer je op het scharnier.
Heeft de deur simpelweg te weinig ruimte aan de onder- of bovenkant, dan kunt u met een kleine machineschaaf of handschaaf op deze plek een stukje van de deur schaven. Wanneer de deur minimaal klemt, kunt u ook met schuurpapier een stukje van de deur afhalen. Haal nooit te veel weg in verband met tocht.
Invetten hang- en sluitwerk
Om het beslag soepel te laten bewegen, kunt u (minstens eens per jaar) alle relevante onderdelen in het draaideel en het vast kadergedeelte invetten. Gebruik hiervoor een zuur- en harsvrije vet of olie van de vakhandel, zoals bijvoorbeeld WD-40.
Onzichtbare scharnieren zijn precies wat de naam doet vermoeden: zodra de deur of raam dicht is, kun je de scharnieren niet meer zien zetten. Ook wel verdekte scharnieren genoemd, zijn dus scharnieren die volledig onzichtbaar worden zodra een deur of raam gesloten wordt.
Verwijder stof en vuil
Zodra je de piepende deur ontgrendeld hebt, is het tijd om de scharnieren schoon te maken. Veeg al het stof goed af met een doek. Zorg dat je ook de kleine hoekjes en kiertjes van de scharnieren afstoft. Dit is belangrijk, zo voorkom je ook in de toekomst dat stof en vuil zich gaat ophopen.
Het gepiep en gekraak kan namelijk veroorzaakt worden door opgehoopt stof. Kraakt het nog steeds? Dan kun je de kruipolie erbij pakken of de siliconenspray en dit in het scharnier gieten of erop spuiten.
WD-40 Wet Lube: Kettingsmeermiddel voor natte en modderige omstandigheden. Dit smeermiddel beschermt de ketting beter tegen corrosie en samenklontering van slib en ander vuil.
Spuit het WD-40 Multi-Use Product op het verroeste oppervlak, zoveel dat het grondig doordrenkt is. Laat het maximaal 10 minuten inwerken. Reinig het verroeste voorwerp met een staalborstel. Nu de roest is losgekomen, zou de borstel het grootste deel van de corrosie moeten verwijderen.
Met WD40 kun je materialen goed reinigen.De kracht van WD40 is dat het eenvoudig en snel olie, vet, lijm en ander vuil oplost.Tevens laat WD40 een beschermende laag achter.
Het krimpen van hout
In de winter zorgt de koude temperatuur ervoor dat uw houten deur veel vocht opneemt en daarom dus klemt. Zomers is dit een ander verhaal, dan zit er namelijk weinig vocht in de lucht en krimpt de deur juist, de deur zal dan niet meer klemmen.
Een houten buitendeur neemt dit vocht op en hout zet uit als het vochtiger wordt, met een klemmende deur als gevolg. In het drogere voorjaar en de zomer is de luchtvochtigheid lager en de temperatuur hoger, waardoor het hout van de deur droogt en dan weer inkrimpt.
Deurblokkers en deurstoppers voorkomen dat de deuren dichtslaan. De Door Slam Stopper is de perfecte beveiliging voor dichtslaande deuren voor zowel professioneel als particulier gebruik. Binnen- en buitendeuren kunnen worden beveiligd door de Door Slam Stopper op de deurpost te installeren.
Breng eerst een laagje verdunde olie aan en vervolgens een tweede onverdunde laag. Wanneer het hout doordrenkt is, verwijdert u de olieresten met een doekje. Gebruik een zachte, platte borstel en strijk steeds in de richting van de vezels voor het beste effect.
Je kunt het zelfs gebruiken op metaal, kunststof en hout. Het smeermiddel is kleurloos, plakt niet, en geeft een uitstekende bescherming tegen vocht.
WD40 kan gebruik worden om de deurrubbers te beschermen. Spray eerst een beetje op een doekje en niet rechtstreeks op de rubbers. Dit voorkomt een bende en een onprettige geur in de auto.
De Risico's van WD40 op Autolak
Hoewel WD-40 enkele lichte krassen tijdelijk minder zichtbaar kan maken, brengt het ook risico's met zich mee: Verwijdering van beschermende waslaag: WD-40 kan de beschermende waslaag van je auto aantasten, waardoor de lak kwetsbaarder wordt voor schadelijke elementen.
En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat. Voor vastzittende moeren en bouten is kruipolie aan te raden.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.