Varen moet je leren, het vergt vaardigheden en ervaring. Je moet kunnen aanleggen, met wind, golven en stroom weten om te gaan. Je schip in de hand kunnen houden in havens, sluizen en bij bruggen. Weten wat borden en boeien betekenen, en wat je moet doen als je andere schepen tegenkomt.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Het deinen van de boot op de golven heeft op veel mensen een rustgevend effect. Varen kan daardoor ook een hele meditatieve ervaring zijn: eenmaal op het water hoef je helemaal nergens anders meer aan te denken dan het hier en nu. Met deze tijd kun je toch niets anders doen, dus geef je over en geniet.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Weet waar je gaat varen, neem actuele waterkaarten en de almanak mee. Check eventuele stremmingen. Meer informatie in het Kenniscentrum: Reisvoorbereiding en op www.vaarweginformatie.nl. Ken de vaarregels en handel daarnaar.
Sturen bij hoge golven: De stuurman zorgt ervoor dat de boot zo goed mogelijk dwars op de golven komt te liggen. (Dit betekent dat de golven dwars op de boot afkomen; de boot ligt dus evenwijdig aan de golfkammen.) De stuurman moet op tijd beslissen hoe hij de golven gaat opvangen.
De bediening van de schroef en de motor gebeurt met een regulateur. Als je deze naar voren beweegt voel je een klik. Nu gaat de boot vooruit, maar dit duurt meestal even. Vanaf deze klik kan de regulateur traploos verder naar voren, dit geeft meer motorvermogen.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Vanaf 18 jaar mag u een snelle motorboot besturen (vaarbewijs verplicht). Vanaf 16 jaar mag je een motorboot en zeilboot (langer dan 7 meter) besturen. Op 12-jarige leeftijd mag je met een open motorboot (niet langer dan 7 meter) varen die niet sneller kan dan 13 kilometer per uur (maximaal vermogen van 2,5 PK).
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
De boot mag niet sneller varen dan 13 kilometer per uur als je onder de 16 jaar oud bent. De boot mag ook niet langer zijn dan 7 meter zijn. In de praktijk komt dit vaak neer op een motor maximaal 2,5 PK.
Voor het besturen van een open motorboot moet je minimaal 12 jaar zijn. Aan het besturen van een zeil- of roeiboot zit geen minimale leeftijd verbonden. Ben je nog onder de 16 jaar? Dan mag je boot niet sneller varen dan 13 kilometer per uur.
Wat het kost om een vaarbewijs te halen? Daar kunnen we kort over zijn. Het examentarief an sich is 44,45 (tarief 2021) euro en de legeskosten voor de afgifte van het vaarbewijs pasje zijn ongeveer 21 euro. Kortom, voor 66 euro bent u klaar.
Tijdens de winterperiode kan het slecht weer worden. Denk bijvoorbeeld aan de harde wind die komt opzetten. De boot kan in theorie omvallen door de wind. Daarom moet je hier flink rekening mee houden wanneer je de boot stalt op de wal.
Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
Houd je boot droog en schoon
Onmisbaar en handig om altijd in je boot te hebben zijn een hoosvat, dweiltjes maar ook een puts. Een puts is een emmer met een touw eraan. Handig om schoon te maken maar ook voor een onverwachte kleine of grote boodschap als er geen toilet aan boord is...
Als je Vaarbewijs is ingenomen, dan wordt deze doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. Het Openbaar Ministerie bepaalt dan voor welke periode je je Vaarbewijs niet mag gebruiken.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Op zich is het niet heel moeilijk om je Vaarbewijs te halen, maar je moet het ook zeker niet onderschatten. Ongeveer 65% slaagt voor het Vaarbewijs examen, je moet dus echt wel even serieus aan de slag. Qua moeilijkheidsgraad is het halen van je Vaarbewijs te vergelijken met de theorie voor je rijbewijs.
'De boot kan 60 kilometer per uur, maar dat is hier eigenlijk niet nodig', zegt politieman Bert Faaij. Op de plassen bij Reeuwijk mag je zes kilometer per uur. 'Alleen als er een incident is, dan is het nodig om even hard te varen.
De Australian Spirit is momenteel het snelste schip ter wereld. Het is ontworpen door Ken Warby, die het in zijn achtertuin in Sydney heeft geassembleerd. Tijdens een spectaculaire testrit bedroeg de snelheid van het schip maar liefst 511 kilometer per uur.