In het buitenland heeft u als schipper van een pleziervaartuig vaak een internationaal vaarbewijs nodig. Dit is het Internationaal Certificate of Competence (ICC). Soms ook voor een schip waarvoor in Nederland geen vaarbewijs nodig is. In het buitenland heeft u soms ook andere documenten nodig.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Je kan enkel een ICC aanvragen indien je reeds fysiek in het bezit bent van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs (zoals het Belgische stuurbrevet). Ga naar de ICC web-applicatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Log aan met je elektronische identiteitskaart of met je ITSME.
Besluit je om als Nederlander een RYA – of ander buitenlands vaarbewijs te halen om daar in Nederland mee te mogen varen? Niet doen, je komt van een koude kermis thuis. De internationale afgegeven RYA vaarbewijzen worden sinds 1 september 2018 niet meer geaccepteerd.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
Vaarbewijs – Zuid Europa Kroatië, Italië, Turkije, Griekenland en Spanje stellen als voorloper voor de rest van Europa een ICC (Internationaal vaarbewijs) of Internationaal Stuurbrevet verplicht. Je dient dit ook ter plaatse te overleggen.
Langs alle Spaanse kusten inclusief de Canarische eilanden in het bezit zijn van vaarbewijs deel 1 en 2. Wil je varen in Noord Spanje wordt vaarbewijs deel 1 (nog) geaccepteerd. Ons advies: Wil je niet voor onaangename verassingen komen te staan ga voor vaarbewijs deel 1 en 2.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Kroatië Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is het vaarbewijs verplicht, ook voor een rubberbootje van 2,5 meter lang met 2 pk motor. Het aantal pk's doet er in feite niet toe. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht.
Wil je een motorboot huren van minder dan 6 pk en blijf je in het binnenland? Dan heb je in Frankrijk geen vaarbewijs nodig. Heeft de betreffende boot een motor met meer dan 6 pk (4,5 kw) en is de boot korter dan 20 meter? Dan moet je in het bezit zijn van Vaarbewijs 1 (ICC for inland waters).
Wat doe ik als er een vervaldatum op mijn vaarbewijs staat? Als u uw vaarbewijs voor 1 juli 2014 heeft gehaald, kan daar nog een vervaldatum op staan terwijl u geen medische situatie heeft. Ondanks deze vervaldatum is uw vaarbewijs onbeperkt geldig. Dankzij een wetswijziging is uw vaarbewijs onbeperkt geldig.
Als u langs de kust wilt varen heeft u het ICC for inland and coastal waters nodig (Vaarbewijs 2). Welk vaarbewijs heb je nodig op het Gardameer? Als u in Italië op de meren, zoals het Gardameer, wilt varen heeft u Vaarbewijs 1 nodig. Voor het varen langs de kust is Vaarbewijs 2 verplicht.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen. Dat is wel zo veilig.
Bij het gebruik van uw eigen boot is de Italiaanse wet zo mogelijk nog strikter. Dan moet u al een vaarbewijs in uw bezit hebben als uw boot een vermogen heeft van meer dan 5 pk. De eisen die door de Italiaanse autoriteiten gesteld worden aan uw schip, zijn gelijk aan de Nederlandse eisen.
Ga je de zee op, dan kanmaar je kunt wel met volle vaart de zee op zonder vaarbewijs. Door de wind zijn er soms ruwe golven en dit maakt het vermoeiend, een lange periode met hoge snelheid langs de kust te varen. Op Curaçao heb je geen speciaal rijbewijs nodig om op een quad te rijden, een autorijbewijs volstaat al.
2 dagen opleiding of 4 avonden voor 160 euro. Extra voordelen ter waarde van 62 euro: 14 dagen toegang tot de examen- en leerstofsimulator (waarde 22 euro)
Om het klein vaarbewijs II te halen, moet u slagen voor de theorie-examens KVB1 en KVB2. U kunt ervoor kiezen beide examens in één keer achter elkaar af te leggen. U reserveert dan het examen KVB1 en KVB2 achter elkaar.
Met het Klein Vaarbewijs I mag de schipper op de meeste binnenwateren in Nederland varen, met uitzondering van de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en de Eems en Dollard.
Het klein vaarbewijs I geldt voor de vaart op rivieren, kanalen en meren. Met het klein vaarbewijs I mag ook gevaren worden op de Gouwzee. Het klein vaarbewijs I is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters.
Binnendoor naar de Middellandse Zee
De kortste weg ernaartoe leidt door het binnenland van Frankrijk. Hoe gaaf is het om met je jacht dwars door de meest landelijke stukken van Frankrijk te varen, onderweg naar de Méditerranée. Châlon-sur-Saône ligt middenin de Bourgondische wijnstreek.
In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Het Vaarbewijs en Stuurbrevet worden wederzijds erkend. Het maakt dus niet uit of je het Vaarbewijs (Nederland) of Stuurbrevet (Belgie) haalt. Je mag met Vaarbewijs of Stuurbrevet in Nederland en Belgie varen.