Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoten. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Een auto die standaard 100 pk levert, kan dus tot 119 pk worden getuned zonder dat er bepaalde eisen tegenover staan. Is die auto echter 121 pk sterk, dan is een ritje naar de RDW verplicht.
Wordt mijn auto zuiniger? Door chiptuning haalt u meer vermogen uit de motor. Dit houdt in dat je motor dan minder hard hoeft te werken voor hetzelfde resultaat. Bij diesel motoren is een besparing tussen de 5 en 15% haalbaar.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Verbruik niet altijd lager
Bij gelijkblijvende rijstijl kan je verbruik lager worden na chiptuning. Het extra vermogen ga je echter ook gewoon gebruiken, gewoon omdat het kan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je motor in dat geval meer verbruikt dan origineel; er wordt immers meer brandstof ingespoten.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Niet alleen het optrekken kan worden verbeterd, maar ook de topsnelheid van een wagen kan fors worden verhoogd door tuning toe te passen. Chiptunen zorgt vaak ook voor een beter rendement van de motor. Doordat om milieueisen de auto vaak onder zijn vermogen presteert, rijdt hij niet optimaal.
Tunen is in België toegestaan, maar is sterk gereglementeerd en afgebakend. Sommige modificaties vereisen een technische inspectie, andere moeten zelfs door de fabrikant gevalideerd worden. In elk geval is het belangrijk je verzekeraar op de hoogte te brengen.
Antwoord van Jos
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
Is chiptunen legaal? Chiptunen is in Nederland legaal. Je gechiptunede auto moet dan wel voldoen aan de richtlijnen van de RDW.
Kan de chiptuning weer ongedaan gemaakt worden? Ja, u kan de software op ieder moment door ons origineel laten maken, bijvoorbeeld bij verkoop of inleveren van de (lease)auto.
Na het uit laten voeren van een chiptuning is het in principe aan te bevelen een hogere kwaliteit brandstof te tanken. Normaal gesproken staat voor alle moderne auto's voorgeschreven (of aanbevolen) een brandstofsoort te tanken met een RON getal van 95. Oftewel RON95.
Een goede tuner kijkt dus niet enkel naar het piekvermogen, maar naar de gehele vermogensafgifte. De prijs van chiptuning verschilt erg per auto. Doorgaans ben je tussen de 300 en 500 euro kwijt. In veel gevallen is het tunen van de software de goedkoopste vermogenswinst die je kan behalen bij jouw auto.
Wat is het verschil tussen stage 1, 2 & 3? Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen. Bij stage 2 en hoger gaan wij uw wagen voorzien van nog meer vermogen!
Alleen al door de software van het duurdere model met meer vermogen te installeren zullen de prestaties dus toenemen. Waarom chiptuning? Kort gezegd levert chiptuning verbeterde prestaties.Niet alleen wordt de motor sneller en krachtiger, maar bij gelijkblijvend gebruik zal ook minder brandstof verbruikt worden.
Stage 4 chiptuning is het aanbrengen van wijzigingen aan het motormanagementsysteem van een auto om meer vermogen uit de motor te halen. Dit omvat meestal het verhogen van de brandstofstroom en het ontstekingstijdstip, evenals het aanpassen van de turbo boost druk.
Ook kan met stage 1 tuning het rijcomfort verbetert worden. De auto eerder of juist later laten schakelen, de versnellingsbak te chiptunen en het brandstofverbruik hierdoor omlaag laten gaan. Bij de meeste motoren zit er een verschil van tientallen tot wel meer dan honderd PK voor en na chiptuning.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Hoe werkt chiptuning stage 2? In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+.
Bij stage 3 tuning gaan we de interne of vitale onderdelen van de motor of turbolader vervangen, dit kan gaan van het veranderen van de brandstofpomp, vergroten van de cilinderinhoud, het plaatsen van sportnokkenassen tot de montage van een grotere turbolader.