TikTok biedt content die varieert van zeer gezinsvriendelijk tot meer volwassen. Gezien de diversiteit van onze wereldwijde community wordt onze benadering van potentieel gevoelige en meer volwassen content die door sommigen als aanstootgevend kan worden beschouwd, bepaald door ontwikkelings- en culturele overwegingen.
TikTok draait echt om fun en verhalen delen. Mensen zitten niet op TikTok om producten of diensten te kopen, dus je moet zelf met je merk ook echt creatief zijn om met je videocampagne binnen te komen en mensen te raken! Je hebt geen uitgebreide analysetool, je krijgt dus geen échte feedback op je content.
TikTok is een app waarmee je korte video's van maximum 3 minuten opneemt. Net als Snapchat en Instagram is TikTok erg populair bij kinderen en jongeren. Zelfs beroemdheden gebruiken de app om liedjes te verspreiden.
In 2021 waren er 1,8 miljoen mensen actief op TikTok, wat een stijging is van maar liefst +167%!
TikTok is een Chinese social media-app waarmee je filmpjes van vijftien seconden tot drie minuten kunt maken in verschillende categorieën, zoals Vlog, Style, Comedy, Sport, Dieren of complete Videoclips. Het lijkt een beetje op Vine.
Het uit China afkomstige sociaal mediaplatform TikTok is al langer in opspraak omdat het privacygevoelige gegevens zou doorspelen naar de Chinese overheid. Ambtenaren moesten de app al verwijderen, en in de Tweede Kamer roepen partijen op het in ieder geval daar niet te gebruiken.
Vanaf 13 jaar mag je een account aanmaken en kan je dus filmpjes posten. Vanaf 16 jaar kunnen anderen je video's gebruiken om een duet of aanhechting (stitch) te maken. Vanaf 18 jaar kan je livestreamen en mag je gifts kopen, geven of krijgen.
De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen (38,9%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32,4). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (15,6%). Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong is, is er een groeiend aantal oudere gebruikers.
Uit een Comscore-rapport blijkt dat momenteel 32.5% van de TikTok-gebruikers in de leeftijdscategorie tussen de 10-19 jaar. De tweede meest populaire leeftijdsgroep is 20-29, met ongeveer 29.5%, gevolgd door 30-39 met 16.4%. Ongeveer 13.9% van de gebruikers van TikTok is tussen de 40 en 49 jaar.
Jeugdbeschermers zijn bijzonder hard over de inhoud op TikTok. Het platform biedt te weinig bescherming voor beïnvloedbare en onnadenkende jongeren, die zich zonder aarzelen blootgeven op het platform. Dat kan weer een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld van de met name meisjes en jonge vrouwen op het platform.
De risico's in het kort
Het algoritme van TikTok is één van de meest geraffineerde van de wereld en kan je in een filterbubbel duwen. Het algoritme zou extremisme en zelfbeschadiging in de hand werken. Er zijn zorgen over privacygevoelige gegevens en hoe daarmee wordt omgegaan.
Tiktok probeert met deze restricties de veiligheid en privacy van kinderen en jongeren te beschermen. Door het gebrek aan leeftijdscontrole kunnen gebruikers echter toch gemakkelijk deze restricties omzeilen. Ze voeren een valse leeftijd in kunnen vervolgens alle functies gebruiken.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
TikTok komt echter steeds vaker negatief in het nieuws vanwege vermeende banden met de Chinese overheid (de app wordt meer dan eens als 'spyware' aangeduid). Daarnaast slaat de app veel gegevens over je op en eigent zich de toegang tot persoonlijke gegevens en andere data op je apparaat toe.
- ð« Andere verboden producten of diensten - Alle andere bedrijven, producten of diensten die zeer controversieel, onsmakelijk, gewelddadig of gevaarlijk zijn, worden onverenigbaar geacht met het TikTok-platform.
Plaats alleen video's waarvan je het niet erg zou vinden dat je ouders ze zouden zien of als ze de klas rond zouden gaan. - Kijk je alleen TikToks?Dan heeft de app geen toegang nodig tot je camera, microfoon, fotobibliotheek en locatie.
Als drempel voor kinderen onder de 13 jaar die zich op TikTok willen registreren, hebben we een neutrale leeftijdsverificatie ingesteld volgens de industriestandaard. Mensen moeten hun volledige geboortedatum invoeren om te voorkomen dat ze een willekeurige leeftijd aanklikken.
Het succes achter de video-app zit 'm in meerdere factoren. Het is met name een heel positief platform waar veel wordt gelachen. In tegenstelling tot Facebook en Instagram vind je op TikTok weinig negativiteit, reclame en nepnieuws. Verder biedt TikTok gebruikers de optie om zo creatief mogelijk uit de hoek te komen.
Uit een jaarlijks onderzoek van onderzoekscentrum Imec en UGent blijkt dat we dagelijks gemiddeld 185 minuten doen. Tiktokgebruikers geven aan dat ze gemiddeld 82 minuten per dag op die app zitten. En 67% van de jongeren tussen 18 tot 24 vindt zichzelf ook te afhankelijk van zijn gsm.
TikTok en tieners
Coudenys: “Tot 12 jaar hebben kinderen enkel toegang tot een afgeschermde app waarin ze zelf filmpjes kunnen maken maar die niet delen. Vanaf 13 jaar kan je kind dat wel, maar ook dan raad ik aan om als ouder toezicht te houden en begeleiding te bieden.
TikTok is niet voor kinderen onder de dertien jaar. Toch heeft een groot deel daarvan de app op de telefoon staan en plaatsen veel kinderen regelmatig een video. Volwassen kunnen daar makkelijk ongepaste reacties onder plaatsen, ontdekten journalisten van NRC. Die reacties worden namelijk niet goed gecontroleerd.
Netflix wordt nog altijd het meest gebruikt door jongeren: gemiddeld kijkt 84%. Wel zien we dat in vergelijking met twee jaar geleden dit percentage fors is gezakt (was 92%). Vooral Millennials haken af bij Netflix. Andere diensten noteren een toename (zie whitepaper).
Voor deze groep mensen hebben we een nieuwe manier bedacht om TikTok te gebruiken, waarmee ze kunnen genieten van content op TikTok zonder dat ze een account hoeven aan te maken. Je kunt "Kijken als gast" selecteren als je alleen wilt kijken op TikTok.
Heb je een openbaar account, dan zijn je profiel en video's zichtbaar voor iedereen op en buiten TikTok. Afhankelijk van je Privacyinstellingen kunnen ook anderen een duet doen met je video's, eraan aanhechten en ze downloaden.