Het auto theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft van de kandidaten de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het auto theorie-examen is: 36%.
Gemiddeld slaagt zo'n 43% van de mensen. Het CBR zelf zegt dat de vragen niet moeilijk zijn, maar de leerstof wel. Veel mensen klagen dat het theorie-examen te moeilijk is, en ze vinden dat er veel strikvragen worden gesteld.
Dus puur vanuit een statistisch oogpunt is het theorie-examen moeilijker om te halen . Maar het is de moeite waard om in gedachten te houden dat iedereen verschillende sterke en zwakke punten heeft. Als je bijvoorbeeld comfortabel bent met het afleggen van theorie-examens, maar nerveus achter het stuur, presteer je misschien beter in de theorie.
Het auto theorie examen is niet makkelijk, dus zorg ervoor dat je goed bent voorbereid. De meeste kandidaten die in één keer slagen leren en oefenen voor 1-3 maanden of langer voor het auto theorie examen.
Het examen is de afgelopen jaren namelijk ook daadwerkelijk moeilijker geworden. Dat komt onder meer doordat de verkeersregels flink zijn veranderd. Doordat de verkeersregels lastiger zijn geworden, is het examen ook pittiger geworden.
Het theorie-examen heeft nu meer meerkeuzevragen dan toen het in 1996 werd geïntroduceerd . Naast andere factoren is de kans groot dat meer mensen zakken voor een theorie-examen, omdat kandidaten onvoorbereid op het examen verschijnen.
Het gemiddelde slagingspercentage van alle theorie-examens lag in 2022 op 41,3%, vergeleken met 44,1% in 2021.
Het theorie-examen voor de auto bestaat uit de volgende vragen: 25 gevaarherkenning 12 kennis 28 inzichtvragen Bij gevaarherkenning mag je 12 vragen van de 25 vragen fout hebben. Bij de kennisvragen mag je 2 van de 12 vragen fout hebben. Bij de inzichtvragen mag je 3 van de 28 vragen fout hebben.
Het slagingspercentage voor theorie-examens op het CBR is niet erg hoog. Bij Theorie Toppers is dat anders. De eerste keer slaagt ongeveer 90% wel en maar 10% niet. Het is bijna onmogelijk om het examen te halen zonder er voor te leren.
Het individueel begeleide theorie-examen is bedoeld voor: mensen die moeite hebben met een standaard theorie-examen of examen met extra tijd; mensen met faalangst, autisme of een andere situatie waardoor het afleggen van een standaard examen of examen met extra tijd niet passend is.
De hoeveelheid tijd die nodig is om te herhalen voor het theorie-examen voor het autorijden kan per persoon verschillen. Gemiddeld besteden de meeste kandidaten ongeveer 20-30 uur aan voorbereiding, verspreid over een paar weken . De sleutel is om je studiesessies te spreiden om te voorkomen dat je stampt, wat kan leiden tot burn-out en een slecht geheugen. Consistentie is de sleutel.
Het is beter om een brede kennis van beide te hebben.
Dat komt omdat kennis van zowel theorie als praktijk leidt tot betere resultaten . Mensen beweren dat kritisch kunnen nadenken over je werk (thesis) en tegelijkertijd het vermogen hebben om uit te voeren wat je hebt geleerd (praktijk) de sleutel is tot succes in elk vakgebied.
De slagingspercentage voor het theorie is 41,9%!! De meeste mensen zakken de eerste paar keer voor het examen. Je kan bijvoorbeeld een samenvatting van je boek maken, daar zet je alles in wat je nog niet wist, en vervolgens moet je gaan oefenen met oefen examens op de computer.
Niet zeker weten wat je moet doen voor je theorie-examen is ook een groot probleem, want 47% zegt dat ze er niet verstand van hadden. Dat verklaart misschien waarom maar liefst 59% van de kandidaten zei dat stress en nervositeit bijdroegen aan hun mislukking op de grote dag.
Als je twee keer zakt voor het theorie-examen voor je rijbewijs, is het belangrijk om je niet te ontmoedigen te voelen. In Nederland mag je onbeperkt vaak deelnemen aan het theorie-examen, dus je kunt het examen opnieuw afleggen.
Hoe lang moet ik leren? We raden je aan om ongeveer een week de tijd te nemen om 's avonds te leren en in het weekend examens te oefenen. Op die manier leer je het snelste je theorie voordat je het CBR theorie-examen kunt doen. Let op: dit is een advies voor een gemiddelde cursist.
Wat veranderd er in het rijexamen? Vanaf 2024 verandert het rijexamen voor auto's, rijbewijs B. Er komen vragen over rijhulpsystemen tijdens het praktijkexamen.
Met veel leren en oefenen wordt de kans groter, dat je in 1 keer slaagt voor je theorie. Het beste kan je starten met het leren van de auto theorie. Op die manier kan je door het maken van oefenexamens controleren of je de theorie onder de knie hebt.
Geef prioriteit aan het begrijpen van de concepten
Als je het onderwerp niet begrijpt, is het moeilijk om het te onthouden. Probeer de concepten in je eigen woorden uit te leggen. Gebruik diagrammen en voorbeelden om dingen duidelijker te maken. Dit zal je helpen om het hoofdidee te begrijpen en het beter te onthouden voor het examen.
Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen. Tijdens onze workshop word je goed voorbereid voor het examen. Ook de zware overtredingen nemen we goed door. Een vraag heeft 2 of 3 antwoordkeuzes en er is maar 1 antwoord juist.
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
Een recent onderzoek heeft zelfs aangetoond dat het huidige slagingspercentage voor het theorie-examen lager is dan het in meer dan een decennium is geweest, met meer dan 50% van de leerlingen die het examen met een onvoldoende verlaten . Als u zich in deze toch al drukke boot bevindt, wanhoop dan niet!
Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent.