Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
Een te hoog olie niveau kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen. U schrijft dat de motor veel rook produceerde en dat dit ophield na even stationair draaien. U schrijft niet of er olie is afgetapt. Problemen kunnen ontstaan aan de katalysator en bij een diesel ook aan het roetfilter.
De risico's van een teveel aan olie in je motor.
Verminderde prestaties: Olie kan op plekken komen waar het niet hoort, wat leidt tot minder pit tijdens het rijden. Oververhitting en efficiëntie: Te veel olie kan je motor doen oververhitten en zelfs leiden tot een hoger brandstofverbruik.
Lees het niveau van de motorolie af op de peilstok. Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Mors geen olie op de motor of de koelslangen. Gebruik liever een trechtertje.
Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming. Bij met name dieselmotoren kan het zelfs voor problemen zorgen met het roetfilter. Er geldt hierbij overigens wel, hoe groter het olie overschot, des te groter de mogelijke schade.
Als de olie boven de maximale oliepeil staat, moet u de olie uit de motor halen. Dit kan door de plug kort uit het carter te draaien, zodat een deel van de olie uit het carter kan wegstromen.
Ook al is een lichte overschrijding van het oliepeil zeker geen bedreiging voor de motor van uw auto. Iets meer dan een halve liter boven het vereiste niveau kan echter schadelijk zijn. Wanneer u bijvoorbeeld te veel olie toevoegt, gaat de extra olie naar de krukas.
Hierdoor kan het voorkomen dat u teveel olie bijvult, wat weer voor de nodige problemen kan zorgen. Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Zonder motorolie ontstaat er metaal-op-metaal contact en zal de motor in een korte tijd gaan vastlopen, dit wil je voorkomen aangezien een vast loper vaak een gigantische dure reparatie is. Vaak moet er zelf een compleet nieuwe motor worden ingezet… Voorkomen is dus beter dan genezen.
- Parkeer het voertuig op een vlakke ondergrond, zet de motor af en wacht tot hij koud is alvorens het oliepeil te controleren. - Trek de peilstok uit, veeg hem schoon, steek hem weer in en trek hem uit om het oliepeil af te lezen. Vul olie bij wanneer het peil onder het minimum staat.
Juiste niveau motorolie
Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
De gemiddelde inhoud olie is 4 tot 6 liter variërend per type auto en motor. Op de peilstok staan meestal 2 strepen met daarop een minimale- en maximale inhoud. Het verschil tussen beide is vaak 1 liter motorolie. Zorg er altijd voor dat de oliepeil boven het streepje minimaal staat.
Het beste moment om olie te peilen is 's ochtends, aldus Henk van Hoef van Bosch Car Service, als de auto een tijd heeft stilgestaan op een vlakke ondergrond. “Dan zit alle olie in het carter. Trek als eerste de peilstok uit het blok en maak deze schoon. Duw hem daarna helemaal terug en trek hem er opnieuw uit.
Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren.
Waar de ene fabrikant over 'normaal' verbruik spreekt bij 1 liter per 1.500 kilometer kan de ander een norm hanteren van 1 liter per 5.000 kilometer. Het bijvullen van de olie zal de gebruiker in de regel alleen doen als daar een reden voor is en dat is in de praktijk pas als het waarschuwingslampje gaat branden.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Het oliepeil kan het beste gemeten worden als de motor koud is, de meeste olie zit dan in het motorcarter. Als u het oliepeil wilt meten met een warme motor, moet u na het afzetten van de motor zeker nog tien minuten wachten.
Hoog olieverbruik bij auto's is een veel voorkomend probleem. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een auto die olie verbruikt. Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km.
Wat is nu een hoog olieverbruik? Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Hoeveel olie er totaal in de auto kan, is per type verschillend. Een normale lichte personenauto herbergt vaak zo'n vier liter motorolie, terwijl een zware terreinwagen ruim het dubbele nodig heeft. Gebruik de kenteken olie advies zoekhulp om exact te weten hoe groot de capaciteit is van jouw oliereservoir.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.