Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Staan door deze vertragingen de huidige pitstoprecords voor altijd vast? Vermoedelijk wel. Zoals gezegd: het huidige record staat op 1.82 seconden. Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht. De winnaar van de race is degene die als eerste over de finish komt na alle ronden.
Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren. Als dit te snel is zal de desbetreffende monteur moeten wachten tot een groen licht het signaal geeft.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Kortom: Formule-1 auto's zijn absurd duur
Al deze onderdelen samen zijn ongeveer zo'n 6,8 miljoen euro waard. Een gigantisch bedrag waarbij we zaken als wielophanging, Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten die enkel een auto realiseren.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
De gemiddelde wedstrijd zal hierdoor ongeveer zestig rondes lang zijn. Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het…
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De paddock is de plaats waar de teams hun vrachtwagens met de auto's en de inboedel van de garage parkeren. Ook staan hier de motorhomes van de teams, dit zijn vrachtwagens die uitgeklapt worden tot complete restaurants en kantoren voor de teams en hun vipgasten.
Een geslaagde pitstop is van groot belang in de Formule 1. Het kan het verschil betekenen tussen een Grand Prix-overwinning, of een in duigen gevallen droom. Het wisselen van de banden is dan ook veel meer dan even stoppen voor een nieuw setje rubber.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
Rolverdeling van de pit crew
Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.
Volgens Pirelli kunnen de softs maximaal vijftien rondjes mee, de mediums 28. Opvallend is dat de harde band minder lang gebruikt kan worden dan de medium band, Pirelli adviseert om deze niet langer dan 26 rondjes te gebruiken.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.