SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Het is een model dat blijft boeien. Strategische planning aan de hand van onder andere de SWOT-analyse staat steevast in de top drie van meest gebruikte modellen. Recent (2020) publiceerden vier Nederlandse wetenschappers een opgefriste 'Origins of SWOT analysis' in een invloedrijk wetenschappelijk tijdschrift.
Het ABCD-model is een strategiemodel waarmee je een marktanalyse uitvoert. Met een marktanalyse (of externe analyse) worden de kansen en bedreigingen van de markt in kaart gebracht. De marktanalyse vormt dan ook belangrijke input voor de SWOT-analyse.
De SWOT-analyse wordt ook weleens Sterke-zwakte analyse genoemd. Sterktes en zwaktes komen voort uit de 'interne analyse': ze hebben betrekking op het merk of de onderneming waarvoor het strategisch marketingplan wordt gemaakt. Deze zet je af tegen de kansen en bedreigingen, vanuit de zogenoemde 'externe analyse'.
Modelgebaseerde analyse is een analysemethode die gebruikmaakt van modellering om de analyse uit te voeren en de resultaten vast te leggen en te communiceren . Voor sociale problemen zijn de twee belangrijkste vormen van modellering die worden gebruikt causale lusdiagrammen en simulatiemodellering. Causale lusdiagrammen worden gebruikt voor voorlopige conceptuele aanvallen op het probleem.
De afkorting SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Deze vier punten kunnen worden onderverdeeld in de interne vs externe én positieve vs negatieve factoren: Interne factoren: Sterktes (positief) & zwaktes (negatief)
Een interne analyse is het grondige onderzoek van de interne componenten van een bedrijf, zowel tastbaar als ontastbaar, zoals middelen, activa en processen . Een interne analyse helpt de besluitvormers van het bedrijf om nauwkeurig gebieden voor groei of herziening te identificeren om een praktische bedrijfsstrategie of bedrijfsplan te vormen.
Met een SWOT zet je de kansen en bedreigingen uit de omgeving en sterke en zwakke punten van een organisatie systematisch tegen elkaar af en analyseer je deze. Zo mis je zo weinig mogelijk mogelijkheden om kansen te benutten, optimaal met bedreigingen om te gaan, sterktes beter in te zetten en zwaktes te omzeilen.
John McKnight (1935) is de drijvende kracht achter de Asset Based Community Developement-aanpak, waarbij wijkbewoners zelf een actieve rol spelen. Deze aanpak wordt ook wel de ABCD-benadering genoemd.
De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf.
Micro-, meso- en macro-analyse
De interne analyse wordt ook vaak een organisatieanalyse of micro-analyse genoemd. De externe analyse of marktanalyse bestaat dan uit een meso-analyse en een macro-analyse. Een meso-analyse heeft betrekking op de bedrijfstak, de markt, de concurrenten en de afnemers.
Een SWOT-model bestaat uit vier kwadranten: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In het Nederlands: sterktes, zwaktes (interne analyse) en kansen en bedreigingen (externe analyse).
Je onderzoekt de kansen en bedreigingen binnen de gehele bedrijfstak of branche en binnen de gehele markt. Dit onderzoek vindt plaats op meso niveau en op macro niveau en wordt de externe analyse genoemd. Voor de interne analyse onderzoek je juist de organisatie zelf, op micro niveau.
Een strategische of algemene doelstelling voldoet aan de volgende criteria: Ze heeft een aantoonbare link met de conclusies uit de gegevensanalyse (SWO-ART, SWOT enz.)en de beleidsopties. Het verwezenlijken van de doelstelling vereist interventies op meerdere niveaus en/of afdelingen in de organisatie.
Risicoanalyse helpt organisaties om de dreigingen in kaart te brengen waarna er mogelijk passende maatregelen genomen worden. Een methode om dreigingen te identificeren is de SWOT analyse. Met deze analyse worden kwetsbaarheden, zwaktes en dreigingen vastgesteld.
Om de macro-omgeving van een markt in kaart te brengen onderscheidt het DESTEP-model 6 factoren. De DESTEP analyse is een acroniem voor demografisch, economisch, sociaal, technologisch, ecologisch en politiek. De bedoeling van de DESTEP analyse is dat je van al deze zes factoren kort de kansen en bedreigingen benoemt.
De modelleertechniek bepaalt de wijze waarop de situatie op schematische wijze wordt weergegeven. Veel toegepaste modelleertechnieken zijn: procesmodel, workflow-model, life cycle-model. Een methode is een systematische aanpak om een specifiek resultaat of doel te bereiken.
Een bedrijfsprocesmodel is een model van een specifiek bedrijfsproces waarbij abstractie wordt gemaakt van details die irrelevant zijn voor de vragen die men over het proces wenst te beantwoorden. Voorbeelden van zulke vragen zijn: Welke activiteiten gebeuren er? Wie is verantwoordelijk voor diverse activiteiten?