Spam is een bericht dat u ongevraagd ontvangt via e-mail, mobiele telefoon of vaste telefoon. Bedrijven mogen u geen berichten versturen als u hiervoor vooraf geen toestemming heeft gegeven. Spam is verboden in Nederland.
Denk aan malware-infecties en verloren productiviteit veroorzaakt door spam met als gevolg een hoge kostenpost. Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle verzonden e-mail wereldwijd uit spam bestaat. Slechts een fractie van deze spam bereikt onze mailbox.
Meld uw spam bij de ACM
Ontvangt u veel spam van dezelfde afzender? Dan kunt u dit melden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM houdt toezicht op het spamverbod. Hoe meer meldingen de ACM krijgt, hoe beter zij ertegen kan optreden.
Wat houdt het spamverbod in? De Telecommunicatiewet verbiedt het overlast te veroorzaken met ongevraagde commerciële elektronische berichten. Vaak gaat het hierbij om 'direct marketing'.
Krijgt u veel ongewenste berichten, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. Of u heeft uw e-mailadres zelf ergens achtergelaten of u bent slachtoffer van een datalek. Voorkomen is beter dan genezen. Dus laat nooit ergens je e-mailadres achter als dat niet hoeft, waarschuwt ethisch hacker Sijmen Ruwhof.
Voor het versturen van nieuwsbrieven per e-mail is vooraf toestemming nodig van de ontvanger, tenzij de ontvanger een bestaande klant is en de klant geen verzet heeft aangetekend én de nieuwsbrief betrekking heeft op eigen gelijksoortige producten of diensten.
Bovendien kunt u alleen een antwoord versturen als u het spambericht opent. Dan kunt u per ongeluk een link in het spam-bericht aanklikken. Dit betekent dat u ongevraagd wordt doorverbonden naar een andere website. Met bijvoorbeeld nog veel meer reclame.
Ongewenste e-mail, ook wel spam genoemd, in uw Postvak IN is vervelend. Het filter voor ongewenste e-mail in Outlook zorgt ervoor dat berichten die op ongewenste e-mail lijken, in de map Ongewenste e-mail terechtkomen.
Berichten van adressen of domeinnamen in de lijst met geblokkeerde afzenders worden altijd als ongewenst behandeld. Alle inkomende berichten van afzenders in de lijst met geblokkeerde afzenders worden in Outlook naar de map Ongewenste e-mail verplaatst, ongeacht de inhoud van het bericht.
Stuur een (vermoedelijk) vals bericht via e-mail door naar verdacht@safeonweb.be (opent in uw e-mail applicatie). U loopt geen gevaar als u een verdacht bericht doorstuurt. Safeonweb.be scant het bericht automatisch op kwaadaardige inhoud (bv.
Een nepmail heeft misschien nog wel een normaal ogende afzender zoals de naam van de webwinkel of je bank onderaan in de tekst staan, maar vaak wel een onduidelijk e-mailadres als afzender. Bijvoorbeeld een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of instantie. Controleer daarom het mailadres.
E-mailvirussen zijn echt, maar computers worden niet meer geïnfecteerd door alleen e-mails te openen. Gewoon een e-mail openen om deze te bekijken is veilig, hoewel het nog steeds gevaarlijk kan zijn om bijlagen te openen.
Verander zo snel mogelijk je wachtwoorden. Neem contact op met je bank of bel Cardstop. Doe aangifte bij de politie. Informeer je omgeving dat ze geen vreemde mails of berichten van je openen en dat ze zeker niet op links klikken.
Via een SMS proberen internetcriminelen je een link met malware te sturen en op deze manier je gegevens te achterhalen. Deze nieuwe vorm van malware wordt Flubot genoemd. Het lijkt erop dat vooral Android telefoons hiervoor kwetsbaar zijn.
Als je een e-mail als spam markeert, blijft deze nog 30 dagen in de map Spam staan. Na 30 dagen worden e-mails definitief uit Spam verwijderd. Als je denkt dat e-mails per ongeluk naar Spam worden gestuurd, kun je lezen hoe je e-mails uit Spam kunt verwijderen.
Wissen. Dat is de eenvoudigste manier om van een raar bericht af te komen. In de meeste gevallen volsstaat om het bericht te markeren (dus NIET 'openen'!) en dan met de rechtermuisknop te klikken en voor verwijderen te kiezen, of te kiezen voor Verplaatsen naar de prullenmand.
Om ervoor te zorgen dat toekomstige berichten van dezelfde afzender als ongewenste reclame worden gemarkeerd, kunt u berichten in de Mail-app melden als ongewenste reclame. Op een iPhone, iPad of iPod touch veegt u naar links op het bericht, tikt u op 'Meer' en tikt u vervolgens op 'Verplaats naar reclame'.
Overzicht van phishing mails die in omloop zijn
Gelukkig kun je op de website van de fraudehelpdesk een duidelijk overzicht bekijken van phishing mails die in omloop zijn. Dit zijn e-mails die in Nederland worden verstuurd naar verschillende en zijn gemeld door gebruikers of instanties.
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing.
Je mag mensen en bedrijven niet zomaar e-mailen, appen of een direct message sturen, tenzij: ze klant bij je zijn. je vooraf toestemming hebt gekregen. het communicatiekanaal specifiek is opengesteld voor bepaalde berichten.
Verstuur elke maand een nieuwsbrief. Dit is de minimale frequentie. Het doel van een maandelijkse nieuwsbrief is vaak het informeren over de laatste ontwikkelingen in je bedrijf. Verstuur 1-2 keer per maand, als je iets aanbiedt op onregelmatige basis of seizoengebonden.
Voorbeelden van persoonsgegevens:
e‑mailadres zoals [email protected]; nummer van identiteitskaart; locatiegegevens (bijvoorbeeld de locatiegegevens op een mobiele telefoon)*; internetprotocoladres (IP-adres);
Hiervoor hoef je alleen maar naar de HPI-website te gaan, je e-mailadres in te voeren en op de button "Check e-mail address!" te klikken. De tool geeft niet alleen antwoord op de vraag "Is mijn e-mail gehackt?", maar checkt ook of andere persoonlijke informatie online gepubliceerd of misbruikt is.