E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar.
Volgens de Europese richtlijn heeft benzine SP98 een octaangetal van 98 en is het samengesteld uit 98% octaan en 2% heptaan; benzine SP95 heeft een octaangetal van 95 en is samengesteld uit 95% octaan en 5% heptaan. De verhouding tussen octaan en heptaan heeft een impact op het zelfontbrandingsmechanisme van de motor.
SP95-E10 is een loodvrije benzine die tot 10% bio-ethanol bevat, terwijl SP95 slechts 7,5% bevat. Daarom is de aanduiding “E10” eenvoudigweg een indicatie dat er 10% ethanol aanwezig is.
Is er euro 95 in Frankrijk? In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer beschikbaar op de snelweg. E10 wordt in Frankrijk SP95-E10 genoemd. In deze naam staat SP voor Sans Plomb (loodvrij), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een mengsel van 10% bio-ethanol.
E85-benzine uit Frankrijk is schadelijk voor je auto
In het buitenland kom je nog andere brandstofsoorten tegen aan de pomp. Zo tref je in onder meer Frankrijk en Scandinavië E85-benzine, die voor maar liefst 85 procent uit bio-ethanol bestaat. Deze benzine is een stuk goedkoper, maar moet je absoluut vermijden.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
essence (zn): benzine.
E5, ook bekend als Euro 98/E5, bevat maximaal 5 procent ethanol en komt overeen met de oude Euro 95-brandstof. Hoewel E5 iets duurder is dan E10, is het tegelijkertijd iets zuiniger vanwege de hogere energiedichtheid.
Alle nieuwe benzineauto's en de overgrote meerderheid van de voertuigen die sinds 2000 geproduceerd zijn, kunnen met SP95-E10 getankt worden. Deze twee brandstoffen, E5 en E10, kunnen zonder enig probleem in de tank van een auto gemengd worden.
Het is in Italië verboden om zelf lpg te tanken, maar benzine en diesel mag je wel zelf tanken zonder hulp van een medewerker. (De aanduiding SERV van servito bij een pomp betekent dat je daar bediend wordt en de aanduiding SELF of Fai da te betekent dat het om een zelfbedieningspomp gaat.)
In Italië is de naam van benzine waar maximaal 5% bio-ethanol aan is toegevoegd; Benzine Super Sensa, Piombo / Verde plus.
Super 95, ook bekend als Euro 95, en Superplus 98, zijn beiden benzinesoorten met verschillende octaangetallen. Het octaangetal geeft aan hoe goed de benzine bestand is tegen vroegtijdige ontbranding (kloppen). Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, terwijl Super 98 98% octaan bevat.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Er zijn verschillende soorten benzine die u in Frankrijk kunt tanken, namelijk: Euro 95 (ook wel: Sans Plomb 95/SP95/Eurosuper). Deze brandstof is bij de meeste tankstations vervangen door E10 (Sans Plomb 95-E10/SP95-E10), dus langs de snelwegen zult u meer E10 aantreffen dan Euro 95.
[esɑ̃s] vrouwelijk zelfstandig naamwoord. 1. (= carburant) benzine (Brit) ⧫ gas (VS) ⧫ benzine (VS)
In Frankrijk en Duitsland zijn de laatste jaren veel tankstations overgestapt op de brandstof E10. Het is aan te raden om de brandstof alleen te gebruiken als uw auto daar geschikt voor is. E10 bestaat uit 90% fossiele brandstof en maximaal 10% ethanol. Ethanol kan sommige auto's aantasten.
In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
– Carburant (brandstof). Benzine = Essence.
Bijna alle nieuwe modellen zijn wel geschikt voor E10. Bij oudere auto's kan het tanken van E10 echter voor problemen zorgen.De brandstof kan sommige onderdelen van de motor en de brandstoftoevoer aantasten. Een ander nadeel van E10 is dat het minder lang houdbaar is dan 'gewone' benzine.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.