Een productcode is een uniek nummer dat naar 1 specifiek product verwijst. In het Engels wordt het ook wel SKU genoemd, als afkorting van Stock Keeping Unit.
De afkorting staat voor “Stock keeping unit”, oftewel een uniek product binnen je voorraad. Een SKU heeft altijd een uniek artikelnummer (meestal in de vorm van een barcode). Van een SKU kun je meerdere product items op voorraad hebben. Het aantal SKU's wordt ook wel de breedte van het assortiment genoemd.
SKU is een afkorting die staat voor Stock Keeping Unit, het betreft een term die gebruik wordt om unieke producten in een productassortiment aan te duiden. Er is geen specifieke codering of standaard voor dit soort identificatie codes, die naast de producent ook door winkels binnen de inventaris gebruikt kunnen worden.
Daarom verwarren we de SKU-code vaak met de EAN-code (European Article Number) en de UPC-code (Universal Product Code), die we de «bar- of streepjescode» noemen. Elk bedrijf kan de data bepalen waaruit het is samengesteld naar gelang de kenmerken van de producten.
Een SKU (Stock Keeping Unit) is een specifieke product-ID van een verkoper. De SKU is een essentieel gegevensitem in elk voorraadbestand dat je bij ons indient.
Gebruik geen nullen of speciale tekens. Gebruik voor elk product hetzelfde aantal tekens. De uiteindelijke indeling bepaal jij, maar de meeste SKU's bestaan uit 8 tot 12 letters en/of cijfers. Begin je SKU met letters, bijvoorbeeld de eerste letters van de fabrikant.
Betekenis: SKU
Een stock keeping unit (SKU) is een Engelse term voor een uniek product of dienst, bedoeld voor de verkoop, met inbegrip van alle kenmerken die het onderscheiden van andere artikelen en uitvoeringen.
Om het artikelnummeringssysteem in te richten, moet u beginnen met een simpele en logische artikelnummering. Een cijfercombinatie is hierbij de meest optimale vorm. Een artikelnummer met letters en cijfers ziet er intelligent uit, maar een artikelnummer van een cijferreeks is het makkelijkst.
Een EAN code is verplicht als je jouw producten wilt verkopen op platforms als Bol.com, Amazon of wil leveren aan winkels als CoolBlue. Je moet hiervoor officiële EAN-codes gebruiken om jouw producten te kunnen identificeren. Dit is niet mogelijk als je zelf barcodes hebt gemaakt via een generator.
SKU's (Stock Keeping Units) zijn codes die je intern kunt gebruiken om je voorraad bij te houden en over je verkopen te rapporteren. Je kunt bijvoorbeeld het rapport Verkoop per SKU productvariant gebruiken om je verkopen te analyseren.
Een SKU (Stock Keeping Unit) of productcode is een uniek nummer dat naar één specifiek product verwijst. De SKU kan je zelf samenstellen maar het is belangrijk dat er een bepaalde logica schuilt achter de productcodes. Je kan een productcode eenvoudig beginnen met A000001, gevolgd door A000002.
Het productnummer wordt ook wel het artikelnummer van de fabrikant genoemd. Dit nummer vind je vaak achter het woord 'Product' of achter 'P/N'. Het IMEI-nummer is in principe hetzelfde als het serienummer, echter komt dit nummer alleen voor op apparaten die contact kunnen maken met het mobiele netwerk.
EAN staat voor Europees Artikel Nummer. Een EAN is cijfercode die op alle producten terug te vinden is. Deze cijfercode wordt omgezet naar streepjes of een QR-code zodat het product gescand kan worden. Uiteindelijk is het een nummerreeks die het product uniek identificeerbaar maakt.
Dat kan in eerste instantie aantrekkelijk zijn, omdat het gratis is. Maar, deze EAN codes zijn niet officieel, niet geregistreerd en dus loop je direct het risico dat je product niet verkocht kan worden in winkels en online. Ga dus niet zelf een bacode maken of genereren met gratis tools, want goedkoop is duurkoop.
Om je producten van barcodes te voorzien bestaan er twee mogelijkheden. Als product owner of verkoper op bol.com en Amazon, hebben jouw producten een uniek identificatienummer nodig. Hiervoor is een Global Trade Item Number (GTIN) of European Article Number (EAN) vereist, wat je bij GS1 kan aanvragen.
Het is een unieke code om zo een product of producteenheid een identificatie te geven. Voor elk product, elke variatie of eenheid is een uniek EAN nummer nodig.
Vrijwel alle verpakte producten die in Nederland en België in de schappen liggen hebben een GTIN-13-code, dus een reeks van dertien cijfers. De internationale standaardiseringsorganisatie GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes uit aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen.
Meestal is een nummer dat 5 tot 7 getallen lang is voldoende. Zorg dat nummers niet met nullen starten omdat dat tot verwarring kan leiden bij de orderinvoer of bij klanten.
Wat is een artikelbestand? Met een artikelbestand kun je onze productinformatie inlezen in jouw softwarepakket of openen in bijvoorbeeld Excel. Wij stellen artikelbestanden beschikbaar in verschillende formaten. Het meest gebruikte formaat is het DICO formaat (voorheen S@les in de Bouw of Ketenstandaard).
De EAN-code is niet hetzelfde als het meternummer: met de EAN-code wordt een leveringspunt geïdentificeerd terwijl met het meternummer een toestel wordt geïdentificeerd, nl. de meter.
Een geldig, geregistreerd ISBN (International Standard Book Number). Dit is een unieke code die specifiek aan boeken is toegekend en standaard op elke boekenkaft te vinden is. Een geldig, geregistreerd EAN (European Article Number) – ook wel 'streepjescode' genoemd.
EAN is een type barcode binnen de GTIN-barcodes. Ze worden in Europa gebruikt om producten een aparte identificatienummer te geven. Dit wordt ook wel een barcode of unieke artikelnummering genoemd. GTIN is de wereldwijde standaard voor barcodes.
Vanaf 20 april 2016 is de laagspanningsrichtlijn 2014/35/EU van kracht en is het ook verplicht om op het product te vermelden: een type-, partij- of serienummer, dan wel een ander identificatiemiddel.
Het serienummer wordt vaak (maar lang niet altijd) aangegeven door de tekst "serial number" of "S/N". In de buurt van het serienummer staat vaak ook een typenummer of onderdeelnummer. Dit is niet uniek en meestal gelijk voor een hele serie producten.
Een serienummer is een unieke code die door de fabrikant aan een exemplaar uit een reeks producten gegeven wordt. Het is bedoeld om dit specifieke exemplaar te kunnen identificeren en kan bestaan uit cijfers of een combinatie van cijfers en letters (alfanumerieke tekens).