SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Om met SEO ('Search Engine Optimization', letterlijk: zoekmachineoptimalisatie) te beginnen heb je simpelweg een website nodig en je moet weten waarop je gevonden wilt worden. Heb je dit duidelijk voor ogen, dan kun je content gaan creëren.
Zoekmachine optimalisatie start je met een zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met woorden (of woordcombinaties) waarvan je denkt dat jouw klanten daar op zoeken bij jouw dienst of product. In de zoekwoordplanner van Google kun je nagaan of er op deze woorden ook daadwerkelijk gezocht wordt.
Je bouwt je naamsbekendheid op en wordt zichtbaar voor een grotere groep potentiële klanten. Daarbij word je gezien als dé referentie voor jouw domein bij de doelgroep die je wil aanspreken. Meer online zichtbaarheid, een groter bereik en dus meer bezoekers en potentiële klanten. Dat is waarom SEO belangrijk is.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Een SEO-specialist (ook wel online marketeer of SEO-marketeer) is iemand die er voor zorgt dat websites zo vindbaar mogelijk zijn in zoekmachines, met als doel het verhogen van het organische bezoekersverkeer en het aantal conversies.
Het grootste verschil tussen SEO en SEA
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
SEO is een verkorte versie van Search Engine Optimization en wordt in Nederland vaak uitgesproken als “es-ie-oo”. Andere manier om SEO uit te spreken zijn “sie-oo”, “see-oo” en “es-see-oo”. In Nederland wordt SEO ook vaak “zoekmachine marketing” of “zoekmachine optimalisatie” genoemd.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Ga naar de website en scroll naar de knop 'Keyword Position'. Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien: Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden invoeren. Zo zie je hoe je voor deze specifieke woorden scoort.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Vrij vertaald betekent dat je adverteert in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines op het internet. Als SEA specialist zal jij je voornamelijk bezig houden met online adverteren voor websites van klanten of je werkgever. Meestal via Google AdWords en Bing ads.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in je tekst, zodat je zoekmachines signalen geeft dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Vraag en aanbod sluiten op die manier goed mogelijk op elkaar aan.
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO slechts een kanaal is om traffic te genereren.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Volgens Google zal het 4 tot 12 maanden duren voordat je resultaat begint te zien binnen een SEO traject. De kans is groot dat je wilt dat dingen sneller gaan, maar ook Google geeft aan dat SEO tijd nodig heeft.