Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
Hoeveel kost SEO? Hoewel veel bedrijven tussen $1.500 en $5.000 per maand betalen voor SEO, kun je zo weinig als $100 per maand betalen of meer dan $30.000, afhankelijk van verschillende factoren. SEO prijzen kunnen sterk variëren afhankelijk van de grootte van je bedrijf, de omvang van je project en je SEO aanbieder.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
Gratis als je met de SEO specialist verder gaat. €25 – €50 per uur voor een freelancer. €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau. €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
SEO content schrijven hoeft echt niet moeilijk te zijn. Welke vragen krijg jij bijvoorbeeld van jouw klanten of websitebezoekers? Bekijk dan of je vanuit deze vragen een blog kunt schrijven. Doe een (kort) zoekwoordenonderzoek naar het onderwerp en gebruik deze zoekwoorden in de tekst.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Goede zoekmachine optimalisatie
Investeren in SEO is belangrijk. Het zorgt namelijk niet alleen voor een verhoogd aantal bezoekers, het bepaalt ook hoe die bezoekers jouw website – en bijgevolg ook jouw bedrijf of organisatie – zien.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
De gratis SEO-cursus is een basistraining die je alle vaardigheden leert om hoog te scoren in Google. In een serie van korte videolessen krijg je een duidelijke uitleg over zoekmachineoptimalisatie en leer je hoe je je website hoger kunt krijgen in Google.
Een SEO- (Search Engine Optimization) specialist is een professional die websites helpt bij het verbeteren van hun zichtbaarheid en relevantie op de resultatenpagina (SERP's) van bijvoorbeeld Google, Bing, Google Images of YouTube.
Een SEO-specialist zorgt ervoor dat websites zo hoog mogelijk scoren (ranken) in de organische resultaten van online zoekmachines. Om dit te bereiken, optimaliseert een SEO-specialist websites op on- en off-page-factoren. Content, techniek en autoriteit zijn de belangrijkste pijlers van SEO.
SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google.