Goede zoekmachine optimalisatieInvesteren in SEO is belangrijk. Het zorgt namelijk niet alleen voor een verhoogd aantal bezoekers, het bepaalt ook hoe die bezoekers jouw website – en bijgevolg ook jouw bedrijf of organisatie – zien.
De voordelen van SEO
Hoe hoger je in Google staat, hoe sneller iemand op je website klikt. Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op conversie. Je krijgt een betere naamsbekendheid, omdat ze jouw bedrijf op meerdere zoektermen tegenkomen. Je hebt 24/7 promotie, je leads kunnen dus binnenstromen terwijl je slaapt.
Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand. Daarnaast heb je te maken met eenmalige kosten voor het uitvoeren van een SEO onderzoek en het uitvoeren van on page SEO.
Aangezien Google in Nederland en Europa veruit het grootste marktaandeel heeft, spreken we in dit blog voor het gemak over Google als we het over zoekmachines hebben. Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2024 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Zoekmachines waarderen sites die actief zijn en regelmatig nieuwe content of reacties toevoegen. Door kort te reageren op recensies, geef je niet alleen je klanten aandacht, maar laat je ook aan zoekmachines zien dat je actief betrokken bent.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden.
In SEO moet je content geoptimaliseerd worden voor twee primaire doelgroepen: mensen en zoekmachines . Dit betekent dat je de content optimaliseert die je doelgroep ziet (wat er daadwerkelijk op de pagina staat) en wat zoekmachines zien (de code). Het doel is altijd om nuttige, hoogwaardige content te publiceren.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
SEO-kosten variëren meestal van $ 250 tot $ 10.000 per maand , waarbij de meeste bedrijven (63%) tussen de $ 500 en $ 5.000 uitgeven. Gemiddeld rekenen bureaus $ 3.209 per maand, terwijl freelancers $ 1.348 rekenen. Het meest voorkomende uurtarief voor SEO is $ 100- $ 150, waarbij 25% van de SEO's dit bedrag rekent.
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
SEO is nog steeds effectief en een relevante content marketing strategie. In dit artikel 7 belangrijke SEO trends om rekening mee te houden bij het maken van je content. Zo blijft je ook in 2025 goed vindbaar!
10. 70% van de marketeers ziet SEO als effectiever dan PPC . Onderzoek van Databox suggereert dat veel marketeers SEO als een superieure langetermijnstrategie beschouwen in vergelijking met Pay-Per-Click-advertenties. SEO wordt vaak gezien als duurzamer omdat het organisch verkeer opbouwt.
Google PageSpeed Insights is een gratis Google SEO-tool die helpt bij het analyseren van de prestaties van webpagina's en suggesties biedt om de laadsnelheid te verbeteren. Het evalueert zowel desktop- als mobiele versies van websites en biedt inzichten op basis van echte gebruikersgegevens en de beste praktijken van Google.
Het is niet verrassend dat er een behoorlijk scala aan handige gratis SEO-tools van Google is , waaronder Google Search Console, Google Trends, Google Keyword Planner, PageSpeed Insights (PSI), etc. Voor meer details, zie dit bericht over gratis Google SEO-tools. Google Search Console (GSC) is mijn topkeuze voor gratis SEO-tools van Google.
De kosten van een SEO traject hangen af van verschillende factoren. De gemiddelde kosten van een SEO traject variëren tussen de €200 – €2.000 per maand.
Goede zoekmachine optimalisatie
Investeren in SEO is belangrijk. Het zorgt namelijk niet alleen voor een verhoogd aantal bezoekers, het bepaalt ook hoe die bezoekers jouw website – en bijgevolg ook jouw bedrijf of organisatie – zien.
SEO heeft tussen de drie en zes maanden nodig om resultaten te laten zien. In sommige gevallen kan het tot een jaar duren om consistente verbetering van SEO te zien. SEO is geen onmiddellijke oplossing — het kost tijd en moeite om verbeteringen in rankings en verkeer te zien.
Yoast geeft als algemene richtlijn dat je SEO-tekst minimaal 300 woorden moet zijn. Die 300 woorden zijn nog aan de voorzichtige kant. Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten. Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten.