Mazout kan in theorie als dieselbrandstof worden gebruikt. Omdat mazout een rode kleur heeft en grotendeels dezelfde eigenschappen heeft als diesel zou mazout als rode diesel kunnen worden gebruikt. Toch kan dit niet. Voor dieselmotoren is de zelfontbranding van diesel van groot belang.
Mazout en diesel verwijzen niet naar hetzelfde product. Het eerste is een verwarmingsbrandstof, zoals we al zagen, die enkel bestemd is voor een verwarmingsketel. Diesel, daarentegen, is een motorbrandstof.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Mazout ,officieel gasolie-verwarming genaamd maar in de volksmond vaak stookolie of huisbrandolie, is een fossiele brandstof op basis van ruwe aardolie. Ruwe aardolie kan op zich niet gebruikt worden als verwarmingsbron. Daarvoor is raffinage nodig, een complexe werkwijze van distillatie en andere processen.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Omdat de stookolie een rode kleur achterlaat in de tank van auto of vrachtwagen, is het gebruik ervan dus gemakkelijk op te sporen. Een bestuurder die met rode diesel rijdt, riskeert een boete van minstens 500 Euro, die kan oplopen tot 1.250 Euro voor grote hoeveelheden.
Gasolie Diesel, vroeger bekend als Mazout Extra, is bruikbaar als alternatieve brandstof voor dieselmotoren, zij het alleen voor land- of bosbouwmachines, zoals tractoren, maaidorsers, ensileermachines enz.
Een landbouwvoertuig mag in bepaalde gevallen rijden op rode diesel, die volledig of gedeeltelijk vrijgesteld is van accijnzen. Maar dat is alleen toegelaten als het landbouwvoertuig een rode G-nummerplaat heeft.
Prijs mazout in Sint-Pieters-Rode : 1,1629 €/litre.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Het gaat om chauffeurs die hun brandstoftank hebben gevuld met stookolie, roodgekleurd, in plaats van diesel te tanken aan de pomp (goudgeel). De verleiding is groot, gezien de dieselprijs aan de pomp (1,46-1,61 euro per liter), om stookolie te kiezen aan 0,77 euro per liter.
Rode diesel is diesel of gasolie die onder een lager accijnstarief valt. Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Om rode diesel in voorraad te hebben bij afleveringspompen voor verkoop aan derden is een vergunning van de douane nodig.
Sinds 2013 is rode diesel tanken voor landbouwmachine's afgeschaft. Vanwege lagere accijnstarief is rode diesel goedkoper dan normale diesel. Wanneer u bij een tankstation rode diesel wilt tanken bent u een vergunning van de Douane nodig.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Noteer hierbij dat rode diesel lang zichtbaar blijft in de tank, omdat er een fractie van de kleurstof in de tank kan achterblijven. Dus ook als je daarna gewoon weer op witte diesel rijdt, kan je nog gepakt worden voor het tanken van rode diesel in het verleden.
Zwaardere tractoren zullen ieder jaar technisch gekeurd worden. Elke tractor die niet vrijgesteld is van de periodieke keuring, moet met witte diesel rijden. Een tractor van een professionele land- of tuinbouwer moet niet naar de keuring en mag dus zoals vanouds met rode diesel blijven rijden.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
De actuele prijs van Euro 98 in Frankrijk is € 2,17. De actuele prijs van diesel in Frankrijk is € 2,13.