Doorrijden met een een kapotte homokineet gevaarlijk? Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden.
Als een aandrijfashoes gescheurd of niet goed gemonteerd is, slaat het vet tijdens het rijden uit de homokineet naar buiten.Andersom kunnen vuil en vocht de hoes binnendringen. Beide situaties zijn funest voor de homokineet.
Het is niet raadzaam om te rijden met een beschadigde CV-gewricht , omdat het op elk moment volledig kan breken, wat kan leiden tot verlies van controle en mogelijke schade aan andere voertuigcomponenten. Als u een probleem vermoedt, laat uw CV-gewricht dan zo snel mogelijk inspecteren en repareren. Plan een gratis diagnostische controle in voor een grondige beoordeling.
Kan ik blijven rijden met een defecte homokineet? Hoewel u de auto niet direct aan de kant hoeft te zetten, is het niet slim om te blijven rijden met een kapotte homokineet. Een defecte homokineet zal snel verder kapot gaan en op den duur helemaal niet meer functioneren.
Een homokineet slijt niet zo gauw, zeker niet wanneer een kapotte stofhoes tijdig gerepareerd of vervangen wordt. Ook door verkeerd om te gaan met de homokinetische askoppeling kun je het uiteindelijk kapot krijgen.
Het is echter mogelijk om rond te rijden met een gescheurde CV-hoes . Maar in werkelijkheid zal dit onvermijdelijk leiden tot nog ernstiger schade en om uitgebreide reparaties vragen. Als er al vroeg een kleine scheur in de hoes ontstaat, zijn alleen kleine reparaties voldoende, maar de as en het gewricht moeten mogelijk wel weg.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt. Denk je dat je homokineet stuk is? Neem dan snel contact op met een garage.
Wat kost het vervangen van een kapotte homokineet? De gemiddelde prijs van een homokineet ligt tussen de 175 en 300 euro. Natuurlijk zijn de kosten per model auto anders, net als de staat van de homokineet en de auto.
Deze verbindingen kunnen over het algemeen tot 100.000 mijl meegaan. Omdat CV-assen echter constant roteren en buigen om zich aan te passen aan de staat van de weg, kunnen ze verslijten en kapotgaan, wat resulteert in een kostbare CV-verbindingsreparatie.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Een veelvoorkomende oorzaak van CV-asfalen is een breuk in de hoes . Wanneer de hoes scheurt, verliest de CV-as vet en wordt deze niet langer gesmeerd. Bovendien kan de scheur ervoor zorgen dat water en vuil in de hoes terechtkomen, waardoor deze vatbaar wordt voor voortijdig falen.
Een van de eerste tekenen van een slechte CV-koppeling is verhoogde trillingen en lawaai, vooral bij het accelereren of draaien . Hoewel dit vaak wordt toegeschreven aan de CV-koppeling zelf, kunnen ernstige trillingen ook de transmissie beïnvloeden.
Ja . Wanneer CV-assen beginnen te slijten, verloopt het proces geleidelijk. Ze kunnen lawaai gaan maken of een pulserende besturing of klikken veroorzaken bij langzame, manoeuvrerende snelheden. U kunt vaak nog een tijdje doorgaan als u geen scherpe bochtbewegingen maakt.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.
In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld wanneer uw voertuig een gebroken as heeft, is een laadbak de enige optie .
Een versleten wiellager is dan ook gevaarlijk en moet dan ook snel verholpen worden. Zo kan een kapot wiellager ervoor zorgen dat één wiel plots stopt met draaien. Hierdoor kunnen ongelukken ontstaan. Een kapotte wiellager biedt geen goede stabiliteit en ondersteuning meer voor het wiel en kan stroef en zwak worden.
Een falende CV-gewricht kan leiden tot verdere schade aan uw voertuig en in sommige gevallen tot een volledig falen van het gewricht. Doorrijden met een slecht CV-gewricht kan ook veiligheidsrisico's opleveren, omdat het kan leiden tot verlies van controle, vooral tijdens bochten of bij hoge snelheden .
Trillingen tijdens het rijden
Dit is een lastige, omdat er veel dingen zijn die trillingen kunnen veroorzaken als u rijdt. Als de trillingen echter overmatig zijn, toenemen met de snelheid of een ongewoon "stuiterend" gevoel geven aan uw rit, kan het komen door de CV-as.
Dus als de hoes gescheurd is, dan is al het vet eruit gelekt en wordt de CV-koppeling niet gesmeerd, wat er uiteindelijk toe zal leiden dat de CV-koppeling voortijdig kapotgaat . Dit is dus in feite een behoorlijk groot probleem. Dit is absoluut iets dat u wilt laten aanpakken.
Vaak duidt een tikkend geluid op een kapotte of versleten buitenste homokineet. Om er achter te komen of het daadwerkelijk aan dit onderdeel ligt, kunt u het volgende doen. Ga op bijvoorbeeld een parkeerplaats in een cirkel rijden. Grote kans dat u nu een ratelend of tikkend geluid hoort.
De gemiddelde kosten voor het vervangen van een CV-gewricht liggen tussen de $ 1.117 en $ 1.165, maar kunnen per auto verschillen.
Veel monteurs raden aan om zowel de linker- als de rechter CV-as tegelijk te vervangen als er een kapot gaat . De redenatie is dat beide assen vergelijkbare kilometers, slijtage en werkomstandigheden hebben. Dus als er al een gewricht kapot is, is de kans groot dat de andere kant niet ver achterblijft.
Als u een klikkend CV-gewricht hoort wanneer u het wiel draait, kan dit een indicatie zijn dat uw CV-aandrijfas kapot is. Het klikkende geluid wordt veroorzaakt door het CV-gewricht aan het einde van de CV-aandrijfas. Naarmate het CV-gewricht slijt, kan het minder goed schokken en trillingen absorberen.
om een homokinetische koppeling te testen moet je rondjes draaien met het stuur maximaal naar rechts en/of links. als ze gaar zijn hoor je vanzelf ritmisch geknoep en getak.
Dus: kapotte kineet absoluut geen afkeur.