Is retourformulier verplicht?

Veel consumenten weten het niet, maar het is wettelijk gezien niet verplicht om de webwinkel van tevoren te vertellen dat je iets wilt retourneren. Webshops geven vaak aan dat het verplicht is om een formulier in te vullen, omdat anders de retour niet wordt aangenomen. Dit is verboden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op jas.nl

Is een retour formulier verplicht?

Als webwinkelier ben je verplicht te voldoen aan je informatieplichten. Zo is het verplicht een modelformulier herroeping beschikbaar te stellen aan je klanten. Jouw klanten hoeven dit formulier echter niet te gebruiken, ze mogen hun retouren bijvoorbeeld ook per e-mail aanmelden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Heb je altijd retourrecht?

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat moet er op een retourformulier staan?

Een retourformulier is wat je klant invult wanneer een product wordt teruggestuurd. Zo weet je van wie het pakket is en hoeveel er voor betaald is.
...
Een retourformulier kan uit de volgende onderdelen bestaan:
  • Retourvoorwaarden en afhandeling.
  • De retourgegevens.
  • Het adreslabel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op picqer.com

Wat moet je doen als je je geld niet terugkrijgt?

Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

HOE GA JE OM MET RETOURTJES (Shopify Dropshipping)?

44 gerelateerde vragen gevonden

Is het wettelijk verplicht om geld terug te geven?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat is de wettelijke Retourtermijn?

Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet en heb je 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoeveel kost een Retourlabel?

Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Kan een webshop een retour weigeren?

Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Wie betaalt kosten retour afzender?

Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Wat zijn je rechten als consument?

U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product.
...
Koopprijs niet of te laat betalen
  • u alsnog de koopprijs betaalt;
  • u de kosten vergoedt die de verkoper heeft moeten maken (incassokosten);
  • u de wettelijke rente over de koopprijs vergoedt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is wettelijk herroepingsrecht?

Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat is een Herroepingsformulier?

Het herroepingsformulier stelt eisen aan webshops voor het terugsturen van bestellingen. Consumenten moeten vooraf geïnformeerd worden middels het vereiste herroepingsformulier. Met dit formulier kunnen consumenten hun aankopen herroepen aan de webshop waar zij hun aankoop hebben gedaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op linkedin.com

Wie is er verantwoordelijk voor een retourzending?

De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat is een Retourbewijs?

Heb ik een bewijs nodig dat mijn retour is verzonden als ik het geld van mijn aankoop terug wil? De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt of je hem een verzendingsbewijs moet kunnen voorleggen om het geld van je aankoop terug te krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bpost.be

Wie moet verzendkosten betalen bij retour?

Bezorgkosten retour

Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel. Let op: Dit geldt alleen als je de hele bestelling terugstuurt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Heb je altijd 14 dagen bedenktijd?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoelang retourrecht?

Online en telefonische aankopen

In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren. Binnen 30 dagen moeten het aankoopbedrag én de verzendkosten aan jou geretourneerd zijn, dit hoeft echter pas als de verkoper het artikel terug ontvangen heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op veritasadvies.com

Hoe moet je een pakje terugsturen?

De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bpost.be

Hoe werkt een Retourlabel?

Heb je de originele doos niet meer, zorg dan voor een andere stevige verpakking. Print het retourlabel en plak het goed zichtbaar op je pakket. Heb je gekozen voor een QR-code, dan printen wij het label voor je bij het DHL ServicePoint. In de e-mail met je QR-code lees je hoe dat precies werkt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dhlparcel.nl

Hoe moet je post retourneren?

Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Hoe krijg je je geld terug als je bent opgelicht?

Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vraaghetdepolitie.nl

Wat is het verschil tussen herroepen en retourneren?

Telkens er een aankoop op afstand gebeurt (door je klant via je webshop), geldt het herroepingsrecht – dat op Europees niveau is vastgelegd. Ruilen daarentegen, is een service die je aan je klanten geeft. En geen enkele winkel of webshop is verplicht artikelen te ruilen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bme.be

Kan herroepingsrecht worden uitgesloten?

Het herroepingsrecht is uitgezonderd voor zover de consument verklaard heeft om akkoord te gaan met levering van de digitale inhoud tijdens de bedenktermijn. Let op! Deze verklaring én de verklaring dat de consument afstand doet van zijn recht op ontbinding moet in de bevestiging van de overeenkomst worden opgenomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Populaire vragen