Het is niet de bedoeling dat het tijdens het rijden zover komt. Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden). 1] De koelvloeistoftemperatuurmeter gaat naar het 'rood'.
Bij een buitentemperatuur van 30 graden loopt de temperatuur in je wagen al op tot boven de 50 graden. Bij extreme buitentemperaturen van rond de 40 graden kan het in je auto zelfs dik 75 graden worden. Dat is bijna net zo heet als in een sauna!
De politie waarschuwt via social media: hoe snel wordt het (te) warm in een auto? Al binnen tien minuten stijgt de temperatuur in je auto met zo'n tien graden. Is het buiten 21 graden, dan is het na 10 minuten al 31 graden in je auto. Na een half uur zelfs al 40 graden.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
Als de motor net gestart is moet deze zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur zijn (90 graden). Met koude motor is zijn o.a. het brandstofverbruik en de mechanische slijtage het grootst. Hoe sneller de 90 graden bereikt is, hoe beter.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen. Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking.
oververhitte motor = stoppen
Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden! Daarbij was het buiten de auto 35 graden. Ook wanneer het buiten 25 of 30 graden is, kan het in je auto 40 graden worden.
Asfalt warmt in de zon bij een buitentemperatuur van 25 graden op tot ruim 50 graden. Bij tropische temperaturen van meer dan 30 graden stijgt de temperatuur van asfalt zelfs tot ruim 60 graden.
Waarom hitte in de auto gevaarlijk kan zijn
Onze hersenen bestaan voor 85% uit water en als dat gehalte 2% daalt, zakt de energieproductie in de hersenen. Daardoor verslechtert het vermogen om je te concentreren. Rijden in een te warme auto is dus geen goed idee.
Speciale aandacht voor werken in containers
De temperatuur in een afgesloten container kan oplopen tot wel 80 ℃.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem. Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Koelvloeistof bestaat voor het overgrote deel uit water. Het heeft dus ook een kooktemperatuur van circa 100 graden C. In een gesloten koelsysteem is de druk hoger dan de buitenluchtdruk. Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C.
Olie kookt pas bij een veel hogere temperatuur - afhankelijk van de oliesoort zo rond de 180 °C. Toegevoegd na 4 minuten: Een vloeistof die wordt verwarmd, wordt warmer en warmer - tot het kookpunt wordt bereikt. Op dat moment gaat de vloeistof koken. De temperatuur neemt niet meer toe, maar blijft gelijk.
Als je begint op 150 graden dan wordt de olie te koud als je de koude of bevroren patat in de olie laat zakken.
Wanneer is de motortemperatuur warm genoeg? De motorolie is pas na 15 tot 20 minuten op de optimale temperatuur.
De brandbare koelvloeistof moet worden voorzien van geurstoffen waardoor een lek makkelijk en snel ontdekt moet kunnen worden. Ook is het gebruik van gasdetectoren een mogelijkheid.
De zuiger beweegt van het ODP naar het BDP. De lucht wordt samengeperst. Daardoor stijgt de temperatuur van de lucht en kan, afhankelijk van de compressieverhouding, een temperatuur van ongeveer 550 graden bereiken.