De Renault Clio is een zeer betrouwbare auto. Controleer wel bij aanschaf altijd alle elektronica. De ruitenwissers en sensoren met betrekking tot de accu geven soms problemen. Er is verrassend weinig aan te merken op de vierde generatie Clio als het om betrouwbaarheid gaat!
In de jaren voorafgaand aan de komst van deze Clio heeft Renault een flinke kwaliteitsslag gemaakt. Daardoor is deze Clio véél betrouwbaarder dan zijn voorgangers. Het komt voor dat de ladingsensor op de accu stuk gaat. De motor zal dan niet starten.
Volgens Kurnik heeft Renault besloten de in Nederland voor een groot deel van de Clio-afzet verantwoordelijke Clio Estate geen opvolging te geven. “Compacte stationwagons zijn in Europa een steeds kleiner segment geworden.
De Renault Clio Estate is een ware gezinsauto met een frisse en sportieve uitstraling. Dankzij de prachtige lijnen is het ook een zeer moderne wagen. Het panoramisch glazen dak is een echte eyecatcher.
Voor de zuinige Renault Clio 1.5 dCi 85 belooft het Franse merk een gemiddeld verbruik van 1 op 27,8. In de praktijk moet een verbruik van ongeveer 1 op 22 haalbaar zijn. Bestuurders met een zuinige rijstijl zullen waarschijnlijk nog beter scoren.
Zo rijdt hij
De Clio voelt lekker licht aan en hij stuurt plezierig. Voldoende licht om ontspannen te manoeuvreren en met meer gevoel als je harder door bochten gaat. Het nieuw ontworpen stuurt pakt lekker vast en je kunt de Clio heel precies plaatsen. Het onderstel is comfortabel en de Clio is heel stil.
Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio TCe 120 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio RS = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar.
Deze versie van de Renault Clio is in Nederland geleverd van juli 2016 tot december 2020. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 19.500. De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 66 kW (90 pk) en een maximum koppel van 140 Nm.
De nieuwe 100 pk/160Nm turbo benzinemotor is verantwoordelijk voor de de hoge prestaties van de nieuwe Renault CLIO. Tevens zorgt de motor voor een laag verbruik en zijn de onderhoudskosten laag dankzij de distributieketting. De CLIO is leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
In 2020 zeiden we ook al dat het einde van de Talisman, Scénic en Espace in zicht was. In dat kader hebben de modellen het nog lang uitgehouden, maar inmiddels weten we hoe lang het feest nog duurt. De Talisman gaat als eerste op het hakblok. Al in maart 2022, volgende maand dus, stopt de productie van dit model.
Distributieketting vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De huidige Clio wordt zowel in het Franse Flins als in het Turkse Bursa gebouwd. Door de productie volledig over te hevelen bespaart het Franse merk veel kosten. De Clio is een van de belangrijkste modellen voor Renault en dus ook voor de autoproductie in Frankrijk.
De personenauto heeft een topsnelheid van 182 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 12,2 seconden. Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,50 liter per 100 km en hij weegt 1030 kg. De APK is geldig tot 19-08-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 104,92 per kwartaal.
Bruikbare inhoud van de tank: - Ongeveer 42 liter voor de uitvoeringen met benzinemotor; - Ongeveer 39 liter voor de uitvoeringen met dieselmotor.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!