Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u in een ander EU-land koopt en naar Nederland brengt of laat brengen betaalt u altijd btw in Nederland. Naast de btw betaalt u bij sommige (nieuwe) vervoermiddelen ook bpm. Meer hierover leest u bij Belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm).
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als u een gebruikte auto koopt van een handelaar die de zogenoemde margeregeling toepast, of van een particulier, staat er geen btw op de factuur. U kunt dan ook geen btw aftrekken. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt.
Als u goederen invoert uit niet-EU-landen, is die invoer belast in het land waar de goederen de EU binnenkomen. Dit betekent dat u btw betaalt aan de belastingdienst van dat land. Daar moet u ook aangifte doen.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
Voor auto's is dit 21% over de netto aanschafprijs. Dit betaal je ongeacht of je de 19% al in het buitenland hebt betaald. Je betaalt dus nogmaals 21% en niet het verschil van 2% in het BTW tarief.
Een 'BTW-auto' is een auto die nieuw is of altijd zakelijk bereden is. Zodra hij eenmalig van een particulier of niet BTW plichtig bedrijf is geweest noemen we het een 'marge-auto'. Op het moment dat de verkopende partij de auto weer gaat verkopen, dient hij een BTW factuur te maken.
Invoeren van goederen in een ander EU-land
Vindt invoer van goederen plaats in een ander EU-land? Dan betaalt u btw in dat land. U kunt deze btw digitaal terugvragen via de Nederlandse Belastingdienst.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
De invoerrechten berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten en de eventuele verzekeringskosten. De btw berekent u over de prijs van de goederen, de verzendkosten, de eventuele verzekeringskosten én de invoerrechten.
Les 1: De btw-auto wint het van de marge-auto
En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw. Een btw-auto is, je raadde het gezien de naam al, een occasion waarover nog nooit btw is betaald.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: 'Deze advertenties zijn gericht op particuliere kopers en dan is het wettelijk verplicht de prijzen inclusief BTW te vermelden. De enige reden voor de autobedrijven om te adverteren zonder BTW, is dat de advertentie gunstig naar boven komt in de zoekresultaten.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Of je wel of geen BPM betaalt bij import is sterk afhankelijk van het soort voertuig dat je importeert, de leeftijd en eventueel de hoogte van de Co2 uitstoot. Na de RDW keuring dien je vrijwel altijd een BPM aangifte in te dienen. Ook als de BPM 0,- euro is.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
U kunt btw terugvragen op de internetsite Teruggaaf van btw uit andere EU-landen. Maak hierbij gebruik van de Vereisten en toelichting bij het verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen. Wij sturen uw verzoek door naar de belastingdienst in het EU-land waar u btw terugvraagt.
Bruto - Netto
Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 21% btw op de verkoopprijs.
Als u goederen uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal 0% btw in rekening. U moet dan als afnemer Nederlandse btw betalen. Neemt u diensten af uit een ander EU-land, dan wordt de btw vaak naar u als afnemer verlegd. U berekent de btw in beide gevallen zelf en geeft deze aan in uw btw-aangifte.
Bij de terbeschikkingstelling van een wagen tegen vergoeding is de btw volledig aftrekbaar (dus 50% aftrekbaar) met een maatstaf van heffing gelijk aan de 'normale waarde'. Indien het beroepsgebruik meer is dan 50%, dan moet je geen 'normale waarde' berekenen.
De regeling mag uiteraard niet andersom worden toegepast, dus een ingekocht btw-auto kan niet als marge-auto worden verkocht. Er is nog een belangrijke voorwaarde voor de verkoper: een auto die als marge-auto is ingekocht en als btw-auto worden verkocht mag niet worden meegenomen in de globalisatie.
Bij de verleggingsregeling is de btw verlegd van de leverancier naar de afnemer. De leverancier brengt geen btw in rekening, maar verlegt de btw naar de ondernemer die goederen of diensten van hem afneemt.