Kan remmen op de motor de koppeling of versnellingsbak schaden? Wederom, nee. De versnellingsbak en koppeling van een motor zijn ontzettend stevige onderdelen die ontworpen zijn om wel wat aan te kunnen. Als u bijvoorbeeld hard op zou trekken vanuit stilstand hebben ze meer te doorstaan dan bij remmen op de motor.
Het kan echter de slijtage van de koppeling of versnellingsbak vergroten als u agressief op de motor remt . Regelmatige controles en onderhoud van uw auto zijn de sleutel tot veiligheid op de weg. Motorremmen kan een nuttige manier zijn om het voertuig geleidelijk te vertragen, maar het gebruiken ervan in de verkeerde situatie kan uw voertuig beschadigen.
Geen hand op schakelpook
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
In een auto met handgeschakelde versnellingsbak vind je van links naar rechts de koppeling, de rem, en het gaspedaal. Een makkelijk ezelsbruggetje voor de pedalen volgorde is "Van huis naar werk": je start (koppeling) bij je huis, stopt (rem) bij een rood licht, en gaat (gas) weer door naar je werk.
Wanneer u de remmen gelijktijdig met de koppeling gebruikt, zal dit leiden tot het onmiddellijk stoppen van uw auto . Dit zou nodig zijn wanneer de noodzaak ontstaat om de auto onmiddellijk te stoppen. Bijvoorbeeld, als er plotseling een mens of een zwerfdier voor u verschijnt; zou u de auto onmiddellijk moeten stoppen.
Niet remmen op de motor
Voor de koppeling is het juist minder goed, want het zorgt ook voor een extra belasting van de koppelingslagers.
Het kan ook zijn dat de remvloeistof van uw auto moet worden bijgevuld. Een te laag remvloeistofpeil kan ervoor zorgen dat de koppelingswerkcilinder problemen krijgt .
Je kunt de rem gebruiken om flink te vertragen, maar je hebt de koppeling nodig om te stoppen. Afhankelijk van de situatie kun je voor het stoppen terugschakelen, maar laat de koppeling niet de hele tijd ingedrukt staan terwijl je remt om te vertragen. Dat is 'coasten' en je hebt dan minder controle.
Na het loslaten van het gaspedaal of gaspedaal is de eerste stap bij voorkeur het intrappen van het koppelingspedaal en vervolgens remmen. Omdat bij zulke lagere snelheden de auto plotseling zal gaan afslaan bij verdere snelheidsvermindering . U kunt ook het koppelings- en rempedaal tegelijkertijd intrappen zonder enig effect of afslaan.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Optie 1: Uitrollen in de versnelling zonder gebruik van de koppeling. Wanneer je gebruikt maakt van deze optie, zal het motormanagement van de auto de brandstoftoevoer naar de motor dichtdraaien vanaf het moment dat het gaspedaal losgelaten wordt. Doordat je afremt op de motor, is er geen motoraandrijving nodig.
Remmen in de juiste versnelling
Laat het gaspedaal los, druk de rempedaal zachtjes in, ontkoppel en schakel terug naar een lagere versnelling: van vijfde naar vierde bij 80 km/u, van vierde naar derde bij 60 km/u, van 3de naar tweede bij 40 km/u en van twee naar eerste als je minder dan 20 km/u rijdt.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Als je in neutraal rijdt, heb je los draaiende wielen en daardoor minder goede wegligging. Het differentieel werkt minder goed. Je remt niet op de motor en daardoor ga je de remmen meer belasten en wordt de dosering van het rempedaal moeilijker.
Door de remmen te gebruiken bespaar je wat benzine, waardoor de auto het toerental kan laten zakken zodra je de koppeling intrapt . Het beschermt ook je motor en transmissie tegen slijtage, waardoor het gewoon in stationair toerental kan vallen als je vertraagt.
Goede remblokken en remschijven.
Remschijven en remblokken slijten tijdens het remmen. Bij hard remmen gaat dat sneller en na verloop van tijd raken de onderdelen versleten.Uw remweg wordt dan ook langer wat gevaarlijk voor uzelf is en ook slecht voor het milieu kan zijn.
Als je je linker voet op de rem laat rusten, kan je onbedoeld wat druk uitoefenen.Dit slijt je remmen sneller. Het verwart/ergert ook de bestuurders achter je, wat je risico op een botsing kan verhogen omdat ze mogelijk niet snel genoeg reageren op je remlichten wanneer je daadwerkelijk remt.
Laat uw auto in de versnelling staan bij een rood stoplicht
Ook al heeft je rij-instructeur je verteld dat het een doodzonde is ... Je belast niet alleen je beenspieren, maar ook onnodig de koppeling.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Kan remmen op de motor je koppeling of versnellingsbak schaden? Wederom, nee. De versnellingsbak en koppeling van je motor zijn ontzettend stevige onderdelen die ontworpen zijn om wel wat aan te kunnen. Als je bijvoorbeeld hard op zou trekken vanuit stilstand hebben ze meer te doorstaan dan bij remmen op de motor.
De kans dat je afslaat of een schokkerige stop hebt is groter als je langzaam rijdt onder de 10 mph en eerst de rem indrukt en dan de koppeling . Je kunt ook de koppeling en de rem tegelijk indrukken als je langzaam rijdt, indien nodig.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
Ja, dat is goed. Ik zeg altijd eerst remmen, dan koppeling. Als je de koppeling niet intrapt als je remt tot stilstand, zal de motor afslaan. Geen probleem.
Wanneer het begint te gebeuren, zal een slippende koppeling grote hoeveelheden hitte genereren, wat andere onderdelen van de motor zal beschadigen, plastic zal smelten en kan leiden tot oververhitting . Het zal ook uw versnellingsbak permanent beschadigen als u gedurende een langere periode met een slippende koppeling rijdt.