TOTALE VASTE KOSTEN: Deze kosten veranderen niet voor het bedrijf, ze zijn maandelijks/jaarlijks even hoog. Ze veranderen ook niet als er meer of minder geproduceerd wordt. Het gaat hier om huurkosten van het pand, rentekosten van leningen, afschrijvingskosten van machines, reclamekosten en vaste personeelskosten.
Variabele kosten zijn kosten die evenredig of verhoudingsgewijs variëren met het productievolume of de activiteitsgraad van de onderneming. Deze kosten zijn direct verbonden aan de ondernemingsactiviteit. Houdt de activiteit op, dan vallen de variabele kosten weg.
Directe kosten zijn kosten die vrij gemakkelijk (direct) zijn toe te wijzen aan een product, dienst of project. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld materiaal, grondstoffen en uren van direct personeel. Indirecte kosten worden ook wel vaker overhead kosten genoemd.
Totale vaste lasten: de kosten die we altijd hebben om het restaurant open te hebben. Salarissen, huur, verzekering, telefoon, internet, water, elektriciteit, etc. Totale variabele kosten: de kosten die we hebben wanneer gasten het restaurant binnenkomen. Productiekosten, , schoonmaken, enz.
Vaste lasten zijn bijvoorbeeld huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen. De TVL is niet voor loonkosten, hiervoor kunt u de NOW-regeling aanvragen. Als u TVL-subsidie krijgt, wordt deze niet meegerekend bij uw belastbare winst.
Vaste kosten zijn kosten die elke maand weer terugkomen, ongeacht welke resultaten je in die maand weet te behalen. Een typerend voorbeeld hiervan is de huur voor jouw bedrijfspand. Je moet elke maand deze huur betalen, ongeacht hoeveel producten je in die maand hebt verkocht.
Er komt dus meer tijd en moeite kijken bij de opstart, en bijgevolg ook meer centen. Reken op een goeie 1.500 euro – die je meteen moet neertellen. Eens je zover bent zijn de kosten voor de inschrijving van een eenmanszaak en een vennootschap hetzelfde: 159,05 euro, inclusief btw.
Deze zijn leverbaar vanaf € 10.000,- tot € 100.000,-. Dit zelfde geld voor een professionele horeca keuken. Er zijn tal van factoren die invloed hebben op de uiteindelijke kosten van een keuken.
Constante kosten of vaste kosten zijn kosten die niet veranderen als de productie verandert. Alle constante kosten samen zijn de totale constante kosten (TCK). De kosten die wel veranderen als de productie verandert, noemen we de variabele kosten. Alle variabele kosten samen zijn de totale variabele kosten (TVK).
Onder algemene kosten verstaan we kosten voor huisvesting, vervoer, kantoorbenodigdheden, communicatie, reclame, bank, bedrijfsverzekeringen, afschrijvingen. Het gaat hier om bedrijfsgebonden kosten die moeilijk kunnen worden uitgesplitst; in tegenstelling tot de directe en de indirecte kosten.
Indirecte kosten worden verdeeld op basis van verdeelsleutels. Hiermee worden de kosten toegewezen aan de juiste afdeling of product. Vloeroppervlakte is een voorbeeld van een verdeelsleutel voor de huisvestingskosten en aantal personeelsleden is de verdeling van de personeelskosten per afdeling.
Ook rekeningen van de energie- en watermaatschappijen vallen onder variabele kosten. Het verschilt namelijk iedere maand hoeveel je daarvan gebruikt.
Variabele kosten zijn de kosten die afhangen van de hoeveelheid producten/diensten die geleverd worden. Dit zijn bijvoorbeeld de inkoopprijs of transportkosten: als je meer producten gaat verkopen dan moet je ook meer transporteren, dus zullen je kosten omhoog gaan.
De variabele kosten zijn te berekenen door het aantal producten en de totale kosten van elkaar af te trekken en vervolgens door elkaar te delen. Proportionele variabele kosten: Dit zijn variabele kosten die recht evenredig stijgen met de productie. Dit betekent dat de kosten met dezelfde factor stijgt als de productie.
Alle bijkomende kosten die noodzakelijk zijn om een duurzaam productiemiddel zijn prestaties te laten leveren (behalve interestkosten en afschrijvingskosten), zoals onderhoudskosten, energiekosten, hulpstoffen en benodigde arbeid.
Variabele kosten is een begrip binnen de bedrijfseconomie. Het zijn kosten die veranderen door een toename of afname in de productieomvang, zoals grondstofkosten. De kosten van een onderneming kunnen op verschillende manieren ingedeeld worden.
Het economisch bureau van ING ging voor dit jaar eerst nog uit van een prijsstijging van 2,5 tot 3 procent in de horeca vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de hogere energieprijzen. "Maar dat gaat flink hoger uitvallen, aangezien horecaondernemers ook te maken hebben met stijgende prijzen van bepaalde grondstoffen.
De gemiddelde prijs van een driegangenmenu in Nederlandse restaurants ligt op 27,45 euro. Nederland is hiermee het duurste land van West-Europa. België volgt op de tweede plek met een prijs die 2,50 euro lager ligt dan in Nederland: 24,95.
Deel de som van je netto inkomen en je kosten door het aantal uren op jaarbasis. Tel je nettojaarinkomen en de kosten op en deel dit bedrag door het aantal uren dat je op jaarbasis zal werken. Deze berekening geeft jou dan een uurtarief.
De gespecialiseerde website freelancenetwork.be peilt regelmatig naar de tarieven van zelfstandigen. Je leert er dat de gemiddelde prijs 52 euro per uur bedraagt, met een minimumtarief van 10 euro. Hou er wel rekening mee dat deze tarieven slechts een richtpunt zijn.
Voor de oprichting heeft u een notariële akte nodig. Daarvoor betaalt u ongeveer 1.000 euro aan notariskosten (exclusief btw). Deze kosten bevatten reeds de registratierechten en het recht op geschriften.