Het middel wordt aangeduid als niet brandbaar en niet giftig. De bij R22 gebruikte pakkingen zijn compatibel met R453A. In tegenstelling tot enkele andere alternatieve freonen hoeven ook expansieventielen, leidingwerk en olie niet vervangen te worden. Vervangen van R22 in bestaande koelinstallaties gaat zo eenvoudig.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
Freon was zeer veilig, niet brandbaar noch giftig. Het werd zelfs gebruikt om branden te blussen. Voordat cfk's verboden werden, kostte freon ongeveer drie Amerikaanse dollar per kilogram en was dus zeer goedkoop. Sindsdien is het echter zeer moeilijk om op een milieuvriendelijke manier van freon af te raken.
Vanwege hun lage kookpunten ver- dampen ze gemakkelijk en koelen daarbij sterk af. De dampen zijn zwaarder dan lucht. Bij een gebrekkige ventilatie kunnen ze daardoor dicht bij de grond hoge concentraties vormen. Alle genoemde koudemiddelen vertonen een uiterst geringe toxiciteit (giftigheid).
Koelmiddel R22, ook wel HCFK-22 of freon genoemd, is een chloorhoudend koudemiddel dat wordt gebruikt in airconditioners, koelinstallaties en vriesinstallaties.
R32 bestaat voor 50% uit het mengsel dat wordt gebruikt om R410A te maken, maar heeft een lager GWP en dus minder impact op de opwarming van de aarde. R32 is een koudemiddel met lage ontvlambaarheid.
Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Er is slechts 120 joule nodig om een kleine hoeveelheid ammoniakgas van een temperatuur van 25°C naar -33°C te brengen. Helaas is ammoniak ook zeer gevaarlijk voor de gezondheid.
Vanaf 1 januari 2020 geldt er een verbod op het commercieel gebruik van nieuwe koelkasten en diepvriezers die werken op F-gassen met een GWP-waarde van 2500 of meer. Zoals je waarschijnlijk wel al weet valt R-404a hieronder, maar ook koelmiddelen als R-507a of R-422a zullen niet meer toegepast mogen worden.
Schadelijk voor de gezondheid van Dampen zijn zwaarder dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door de mens vermindering van luchtzuurstof. Contact met de vloeistof kan tot bevriezing en ernstige verwondingen aan de ogen leiden.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
Volgens de Japanse airconditioningfabrikant Daikin biedt het koudemiddel R32 aanzienlijke voordelen ten opzichte van andere alternatieven voor R410A in airconditioningsystemen.
Veelgebruikte koudemiddelen zijn fluorkoolwaterstoffen, alkanen (butaan, propaan, isobutaan), propyleen, ammoniak en koolstofdioxide.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen. Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090). R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
BELANGRIJKSTE GEVAREN : Schadelijk voor de gezondheid Vloeibaar gas : van de mens : Contact met de vloeistof kan tot bevriezing en ernstige verwondingen aan de ogen leiden. Dampen zijn zwaarden dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door Vermindering van luchtzuurstof.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Let op: het R32-koelmiddel is geurloos. Installeer zo weinig mogelijk leidingen. De leidingen moeten tegen fysieke beschadiging worden beschermd en mogen niet in een niet verluchte ruimte worden geïnstalleerd, indien deze ruimte kleiner is dat de in onderstaande tabel vermelde minimumgrootte.
Bekende f gassen in warmtepompen zijn R410a, R134, R407c en R404a. F gassen zijn zware broeikasgassen en vallen onder een streng regime: monteurs (personen) en bedrijven die werken met deze koudemiddelen dienen gecertificeerd te zijn.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt. Hierdoor krijgt het gas een hoge druk (10 – 25 bar).
Voor je gezondheid kan een airco dus geen kwaad, maar het geluid blijft voor sommigen een ding. "Een airco kan ontzettend veel lawaai maken, zeker een goedkopere variant", zegt Ep Marinus van BBA Binnenmilieu. "Bovendien trekt hij veel energie." Ook is het belangrijk om je airco af en toe grondig schoon te maken.
Te grote temperatuurverschillen
Te droge lucht in je kamer is niet gezond; dat irriteert de slijmvliezen in neus en keel en veroorzaakt droge ogen en hoofdpijn. Let er ook op dat het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur niet te groot is.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.