Met deze wijziging van de Spoorwegwet wordt ProRail omgevormd tot een zelfstandig bestuursorgaan (zbo).
De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
In 2020 heeft de regering een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend over ProRail, nadat de Afdeling advisering daarover had geadviseerd. Dat wetsvoorstel regelde dat de besloten vennootschap ProRail B.V.werd omgevormd tot een zelfstandig bestuursorgaan (zbo).
ProRail is een besloten vennootschap. De Nederlandse Staat is via Railinfratrust bv de enige aandeelhouder van ProRail. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
We hebben te maken met het algemeen mededingingsrecht omdat ProRail een monopolist is. Dit betekent dat wij de enige beheerder zijn van het Nederlandse hoofdspoorwegnet. De sectorspecifieke regels zien toe op de verhouding tussen ProRail en spoorwegondernemingen.
ProRail is spoorwegbeheerder. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de vernieuwing, de uitbreiding en de veiligheid van het Nederlandse spoorwegnet.
Railinfratrust BV is het bedrijf (eigendom van de Nederlandse Staat) dat in juridische zin eigenaar is van het overgrote deel van de spoorweginfrastructuur. Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet.
ProRail is uitgeroepen tot beste hybride werkgever 2022 Regio Utrecht in de categorie grote organisaties. Martine Atzema, manager Human Facility Management bij ProRail, nam de prijs in ontvangst. De prijs werd uitgereikt door samenwerkingsverband Goed Op Weg.
John Voppen herbenoemd als CEO van ProRail
Sinds 1 december 2019 is Voppen CEO van ProRail. Hij was aangesteld voor een periode van vier jaar. De staatssecretaris van I&W, Vivianne Heijnen, heeft Voppen voor nogmaals vier jaar herbenoemd.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.
Elke dag vooruit met zo'n 5.000 betrokken collega's. Zo'n 5.000 betrokken collega's zetten zich elke dag in voor de miljoenen reizigers en het goederenvervoer in Nederland.
In Nederland beheert ProRail het hoofdspoornetwerk. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hier toezicht op. Vooral de omgang met de veiligheidsregels in de Spoorwegwet zijn belangrijk. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) geeft ProRail een beheercontract voor 10 jaar.
De openbare spoorinfrastructuur in Nederland (hoofdspoorwegen) wordt sinds 2003 namens de overheid beheerd door ProRail.
ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor. De andere helft biedt dus kansen voor het versterken van natuur en het vergroten van de biodiversiteit. Dit doen we door de natuur een integraal onderdeel van ons werk te maken.
ProRail is de spoorwegbeheerder van Nederland, vergelijkbaar met Infrabel in België. ProRail is daarbij verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. ProRail heeft zijn hoofdvestiging in Utrecht en regionale vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Zwolle.
Het gemiddelde salaris voor een Treinverkeersleider in Nederland is € 16.325 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Treinverkeersleider in Nederland is € 13.200, waarbij het bereik uiteenloopt van € 13.200 tot € 13.200.
In Den Haag is met verbazing gereageerd op het inkomen van de nieuwe directeur van spoorbeheerder Prorail, Pier Eringa. Eringa gaat 207.000 euro per jaar verdienen, terwijl bij ProRail een salaris van 188.000 (exclusief vergoedingen) geldt.
Daarvoor werkte hij van 2011 tot 2016 als directeur Verkeersleiding. Het inkomen van Voppen wordt niet gemeld, maar volgens de bewindsvrouw valt de beloning van alle leden van de raad van bestuur valt binnen de balkenendenorm (WNT). In 2019 is daar het bezoldigingsmaximum 194.000 euro.
NS is een naamloze vennootschap met als enig aandeelhouder de Nederlandse Staat. De aandelen worden sinds 1 januari 2005 beheerd door het ministerie van Financiën.
Aandeelhouder. Enig aandeelhouder van de NV Nederlandse Spoorwegen is de Nederlandse Staat. De aandeelhoudersrol van de vennootschap wordt vervuld door het Ministerie van Financiën. Op de relatie met de Algemene Vergadering is het gemitigeerde structuurregime van toepassing, evenals de statuten.
Wat zijn voorbeelden van een monopolie? We kennen in Nederland een aantal monopolies en in de meeste gevallen zijn dit staatsmonopolies, denk bijvoorbeeld aan Prorail, een bedrijf dat door de overheid beheerd wordt en verantwoordelijk is voor het beheer van de treinsporen in Nederland.
Er is sprake van de marktvorm monopolistische concurrentie als er veel aanbieders zijn die een heterogeen product aanbieden. Voorbeelden: kledingwinkels, restaurants en de markt van frisdrank.