“Positieve feedback is de verzameling van lof, complimenten en bevorderend commentaar die de goede prestaties van een collega of werknemer uitlichten.
Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld.
Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil.
Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: feedback (zn) : antwoord, reactie, respons, response, terugkoppeling.
Geef concreet aan wat je hebt waargenomen, geef geen interpretaties. Het gaat om de concrete feiten. Vertel welk effect het gedrag van de ander op je heeft. Als je ontevreden of boos bent, zeg het dan.
Naast verschillende methoden bestaan er ook verschillende soorten feedback. Een aantal voorbeelden zijn evaluerende, corrigerende, activerende en motiverende feedback. Het is niet de bedoeling om hiertussen te kiezen, maar om het te combineren en af te wisselen.
Vaak realiseert men zich niet hoe belangrijk feedback is. Het is soms vervelend om negatieve feedback te ontvangen, men kan dat sneller zien als kritiek dan als een verbeterpunt. Maar feedback kan ook positief zijn!
Je laat daarmee merken dat je de ander serieus neemt en dat je jouw gedrag kunt aanpassen. Bovendien krijg je van de ander precies te horen wat hij graag van jou wil. Feedback is géén aanval op jouw persoonlijkheid, maar vaak wordt het wel als zodanig beschouwd.
Veel mensen vinden feedback ontvangen heel moeilijk. Dat komt omdat ze nare ervaringen hebben opgedaan in hun leven wanneer het gaat over feedback ontvangen.
Bedanken. Vooral bij negatieve feedback is bedanken niet iets waar je gauw aan denkt. Omdat feedback met goede bedoelingen wordt gegeven, is het goed om dit te erkennen en je gesprekspartner te bedanken. Hij of zij geeft jou immers de kans om je gedrag te verbeteren.
Het belang van feedback geven
De organisatie laat zien dat de inspanningen van de medewerker worden gewaardeerd en dat leidt weer tot een hogere motivatie van de medewerker. Feedback geven zorgt voor een leer- en ontwikkelomgeving zodat de mogelijkheden van de medewerker het best tot zijn recht kunnen komen.
Feedback helpt je als manager of consultant met resultaatgericht, slim verbeteren en innoveren. Het zet de toon op de werkvloer maar bepaalt ook de werksfeer. Het is de #1 succesfactor van intelligente, datagedreven organisaties. Zij hebben een cultuur waar feedback normaal is.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Een handig hulpmiddel om opbouwende feedback te geven, is door het model van de vier G's te gebruiken: Gedrag, Gevolg, Gevoel en Gewenst. Je begint met het benoemen van het gedrag dat je wilt veranderen. Dit doe je niet door iemand te beschuldigen, want dan verzand je direct in een discussie.
feedup (waar ga ik heen, wat is mijn doel of welke resultaten) feedback (wat heb ik gedaan, hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt) feedforward (wat is de volgende stap, wat ga ik verder doen om de gestelde doelen te bereiken)
Geef opbouwende feedback!
Door het geven van feedback kun je jouw mensen helpen om een probleem op te lossen, te motiveren, belangrijke beslissingen te nemen en om te ontwikkelen. Verder is het niet gewenst om kritische feedback te geven waar anderen uit het team bij zijn.