Onlinesupermarkt Picnic verkiest groei boven winst en blijft investeren. Picnic incasseert over 2020 een verlies van 44,8 miljoen euro. Toch doen de rode cijfers geen pijn, omdat de onlinesupermarkt de omzet verdubbelde tot 450 miljoen euro.
In Nederland verkocht Picnic in 2020 bijna 80 procent méér, waarmee de omzet uitkwam op 377 miljoen euro. De omzet in Duitsland bedroeg 78 miljoen euro, zo'n 3,5 keer méér dan het jaar ervoor. Het aantal werknemers van Picnic in vaste dienst, gerekend in voltijdsbanen, steeg van 510 naar 937.
AMSTERDAM - Onlinesupermarkt Picnic heeft in 2020 de omzet bijna verdubbeld naar €455 miljoen. Het verlies kwam uit op €44,8 miljoen. Dat meldt RTL Nieuws op basis van de bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde cijfers.
Daarbij heeft Picnic wel weer extra kosten voor de vele distributiecentra en hubs. Verder zijn de loonkosten van Picnic een stuk hoger. Als 1.000 klanten naar je winkel komen, heb je minder personeel nodig dan dat je bij 1.000 klanten langs moet gaan. De boodschappen moeten verzameld worden en thuis worden bezorgd.
In september 2015 begon Picnic in Amersfoort met vier bezorgautootjes. Inmiddels rijden er meer dan 1000 autootjes rond in zo'n 120 Nederlandse plaatsen. Met honderdduizenden klanten en een maandelijkse uitbreiding naar nieuwe steden, werd Picnic in 2019 uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland.
Picnic is de goedkoopste online supermarkt in vergelijking met Jumbo en Albert Heijn. . Maar het zijn geen grote verschillen. Daarbij hebben het bezorgmoment en kortingsacties ook invloed op de totaal prijs, dus kan het zijn dat een van de andere twee toch goedkoper is.
Dan is Picnic hoogstwaarschijnlijk de goedkoopste en beste optie. Je betaalt immers geen bezorgkosten en de prijzen zijn gelijk, of lager dan die van Albert Heijn en Jumbo. Daarnaast is het minimum bestelbedrag van 25 euro redelijk laag.
Picnic is 1 procent duurder dan gemiddeld, net als Albert Heijn en Plus.
Laagste prijsgarantie van Picnic
Uit onderzoek van bijvoorbeeld de Consumentenbond blijkt ook dat Picnic het goedkoopst is met A-merken. Dagelijks vergelijken ze bij Picnic de prijzen met de online prijzen van de Jumbo en Albert Heijn. Is een product daar goedkoper? Dan passen ze bij Picnic de prijs automatisch aan.
Sinds de oprichting van Picnic kocht het bedrijf zijn producten in via Boni bij de inkooporganisatie Superunie. In 2020 werd besloten om Superunie in te ruilen voor Edeka.
Picnic heeft 190.000 klanten in Nederland. En ook nog 10.000 in Duitsland.
'We winkelen voor jou en doen de boodschappen voor dezelfde prijs. ' Met meer dan tienduizend werknemers bezorgt Picnic in 150 steden in Nederland en 50 in Duitsland en Frankrijk.
7. Is er een minimaal bestelbedrag? Ja, vanaf 35 euro kun je bij ons bestellen. Zo kun je heel makkelijk meerdere keren per week je boodschappen thuis laten bezorgen.
De doelgroep die gebruikmaakt van Picnic komt overeen met de doelgroep die al eerder duidelijk naar voren kwam in het landelijke onderzoek: gezinnen die voortdurend te weinig tijd hebben en balanceren tussen werk en thuis. Binnen deze specifieke doelgroep maakt 50 procent van de huishoudens gebruik van Picnic.
Picnic is eigendom van NESTLE S.A., genoteerd aan de beurs van Zurich . De ISIN code (internationaal gebruikte code om beursbedrijven te identificeren) van NESTLE S.A. is CH0038863350. Picnic maakt deel uit van de activiteitssector Verpakte consumentengoederen.
Met Picnic is boodschappen laten bezorgen voor iedereen betaalbaar. De bezorging is namelijk helemaal gratis!
Hoelang sta je op de wachtlijst? En omdat het aantal nieuwe klanten sneller gaat dan het aantal nieuwe bezorgauto's en bezorgers, kan het zijn dat je op een wekenlange wachtlijst van Picnic in Ede komt. Elke week krijgt Picnic nieuwe auto's en bezorgers en zodra die werken, laat het bedrijf nieuwe klanten toe.
Dus nam Picnic het in Friesland gekruid rundergehakt van Weidenaar op in het assortiment voor de Friese klanten.
Waar komen de boodschappen vandaan? Het centrale verzamelpunt van Picnic staat in Nijkerk. Dat is overdag zo goed als leeg. 's Ochtends komen de leveranciers naar het warehouse, waarna de bestellingen naar verschillende distributiecentra gebracht worden, zoals The Wall voor Leidsche Rijn.
Net als concurrent Picnic gaat Albert Heijn in grote steden boodschappen bezorgen met elektrische minibusjes. Tegelijkertijd start de supermarktketen een proef met elektrische bezorgfietsen.
Jumbo heeft in 110 van de 680 winkels (16%) de laagste prijzen voor A-merken. Daar zijn zij gemiddeld 7% goedkoper. De online supermarkt Picnic volgt Jumbo op de voet en is gemiddeld 6% goedkoper. Aanbiedingen zijn niet meegewogen.
Picnic garandeert de laagste prijzen voor hun producten. Hiermee beloven ze dat hun prijzen altijd even voordelig of zelfs voordeliger zijn dan bij de grote supermarkten met landelijke dekking. Hiervoor vergelijken zij dagelijks hun prijzen met de online prijzen van Albert Heijn en Jumbo.
De wachtverzachter
Vooral wanneer je graag iets nieuws wilt proberen. Bij Picnic wordt de pijn van het wachten iets verzacht. Ze geven namelijk om de zoveel dagen een gratis product weg. Dit gratis product krijg je bij je eerste bestelling zodra je aan de beurt bent.
Zodra je tasjes (en ook statiegeldflessen) hebt meegegeven aan de bezorger, storten we binnen 3 werkdagen het statiegeld terug op de rekening waarmee je hebt betaald. Betaal je via automatische incasso? Dan verrekenen we het automatisch met je bestelling.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.