Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Het is in principe mogelijk om nog even te rijden met een auto die olie lekt, maar het is niet aan te bevelen. Wij raden aan om het lek zo snel mogelijk zelf te verhelpen of contact op te nemen en een afspraak te maken. Een olielekkage lost zichzelf nooit vanzelf op. Het wordt alleen maar slechter.
De schrik voor iedere auto rijder, want het vervangen en repareren hiervan is een dure aangelegenheid, maar afhankelijk welke auto u rijdt kost een gemiddelde vervanging toch wel rond de duizend euro.
Onderstaande defecten kunnen olielekkage veroorzaken:
Koppakking lek. Klepdekselpakking. Carterpanpakking. Krukaskeerring.
Meestal hebben olielekkages geen invloed op het starten van de motor. Maar in sommige gevallen, bijvoorbeeld als het voertuig met een oliepeilsensor uitgerust is en de hoeveelheid tot een kritiek punt gezakt is, kan de elektronische regeleenheid voorkomen dat de motor gestart wordt.
Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig in het kader van de APK-eisen. Is bij het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt van toepassing dan moet u dit punt vermelden in het afmeldscherm. Alle reparatie- en/of afkeurpunten staan op de keuringsaspectenlijst (beschikbaar in het afmeldscherm).
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Kun je blijven rijden met een lekke koppakking? Doorrijden met een lekke koppakking zal de problemen alleen maar erger maken. Dit is daarom absoluut niet aan te raden, tenzij u graag een auto met kapotte motor verkopen wilt.
De kosten voor het vervangen van de koppakking zal gemiddeld op 700 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de koppakking is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Wanneer en motor een lekke koppakking heeft moet de bovenkant van het motorblok gedemonteerd worden. Het blok moet hiervoor volledig afgekoeld zijn. De hitte kan namelijk zorgen voor vervorming waardoor na het plaatsen van de nieuwe pakking de pakking niet goed sluit en u opnieuw moet beginnen.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Bij een rood brandend olielampje moet u uw auto direct, op een veilige plek, stop zetten om ernstige schade te voorkomen. De oliedruk is dusdanig laag waardoor er problemen in uw motor kunnen ontstaan. In de meeste gevallen moet uw olie bijgevuld worden, maar het kan ook zijn dat deze ververst moet worden.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
In de Boetenbase van het Openbaar Ministerie vindt u alle boetebedragen voor (lichte) overtredingen. In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij. In totaal bent u dus €149,- kwijt als u uw auto niet op tijd APK keurt.
De kosten van een kleine beurt zijn afhankelijk van het autotype, het aantal cilinders en welke motorolie de auto nodig heeft. Vaak zijn de kosten van een kleine beurt te combineren met een APK-keuring. In dat geval scheelt dit in de prijs van de kleine beurt én APK. De gemiddelde kleine beurt kosten zijn zo'n € 120,-.
Bij de eerste volgende APK nadat het voertuig de leeftijd van 30 jaar of ouder heeft bereikt wordt de frequentie eens in de 2 jaar. Nadat het voertuig de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt vervalt de APK plicht. Eerste keer voordat het voertuig 1 jaar geworden is. Daarna voor de vervaldatum van vorige APK.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur.
Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn.
Controle remmen, lichten, banden
Tijdens een autokeuring worden de volgende zaken gecontroleerd: de remmen (het volledige remsysteem); de lichten (rem-, dim-, mist- en standlichten en richtingaanwijzers); de banden (de diepte, bandendruk… );
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Olie in koelvloeistof en doorrijden? Je kunt beter niet te lang doorrijden als je weet dat er olie in het koelsysteem zit. Olie tast de rubberen slangen van het koelsysteem aan, dus het moet er sowieso uit.