Spanje kent geen kledingvoorschriften voor motorrijders. Er zit echter wel een addertje onder het gras. De Spaanse verkeerswet schrijft voor dat een bestuurder ten alle tijden volledige controle over zijn voertuig moet hebben, ook mag je aandacht niet afgeleid worden.
Beschermende motorkleding
Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Ook is het verplicht armen en benen te bedekken op de motor en schoeisel te dragen waarbij de enkels zijn beschermd. Tevens is het verplicht handschoenen te dragen op de motor (met of zonder vingertoppen). Dit is ook verplicht voor de passagier! De maximumsnelheid op autowegen is 120 km/u.
In Frankrijk is het verplicht om s 'nachts of bij slecht weer reflecterende motorkleding te dragen. Er moet minstens 150 vierkante centimeter reflectie materiaal zijn aangebracht op de kleding. Voor iedere motorrijder is het overigens verplicht om een reflecterend vest bij zich te hebben voor als je pech krijgt.
Het belangrijkste aspect bij het kopen van veilige motorkleding. Het belangrijkste aspect bij het kopen van veilige kleding is dat de protectie stukken exact op de juiste plekken zitten. Denk bij de jas aan de ellebogen en de schouders en bij de broek is dat bij de heupen en knieën.
Bij een motorbroek raden we ook onderkleding aan. Een legging als onderkleding onder een motorbroek zorgt namelijk voor extra draagcomfort.
Een complete veilige motorkleding set (jas, broek, helm, handschoenen, laarzen) kost tussen de € 400 en € 1500. Gemiddeld ben je ongeveer 1000 euro kwijt. Een basis set textiele kleding is de goedkoopste optie.
In Spanje bestaat geen aparte definitie van een snorfiets; deze valt onder de bromfietsen. Een bromfiets mag niet sneller kunnen dan 45 km/h.
Bestuurders en passagiers van motoren moeten handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall dragen. Ook moet je laarzen of stevige, hoge schoenen dragen die de voet en enkels beschermen en bedekken.
De wet zegt dat je een jas met lange mouwen en een lange broek of overall moet dragen. Kort door de bocht gaande, volstaat dus ook een jeansvest. Wij zijn er echter zeker van dat jij heel graag rijdt maar nog liever heelhuids terug thuis geraakt (zodat je nog ritjes kunt maken).
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
Casual motorschoenen zijn er voornamelijk voor de custom- en chopperrijder. Deze motorschoenen zijn meestal wat robuuster en hebben vaak iets weg van lage laarzen. Sport motorschoenen zijn, zoals je al zou denken voor sportmotoren ontwikkeld. Ze zijn wat compacter en zorgen voor meer contact tussen jou en je motor.
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.
Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren. Met lekker weer en leuke mensen de mooiste plekken ontdekken. Opgericht in 2009 en groot geworden door het succes van de eenvoud en de geweldige sfeer.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
In Spanje kun je ook prima drinken. Een van die typische Spaanse dranken is de sangria. Dat is hele andere sangria dan die wij op een zwoele zomeravond bij de Lidl of de Aldi halen. Vaak bestaat Spaanse sangria uit citroen, limoen, rum, suiker, sinaasappel, rode wijn en een beetje sinaasappelsap.
Buiten de bebouwde kom is een helm verplicht, behalve wanneer de fietsomstandigheden zwaar zijn (bijvoorbeeld bij lange steile wegen bergopwaarts of bij extreme hitte). Voor kinderen tot 16 jaar die fietsen of op de fiets worden vervoerd, is het dragen van een helm altijd verplicht (dus ook binnen de bebouwde kom).
Wie meer dan 30 maar maximum 40 km/u te snel rijdt in een zone 30 of bebouwde kom in Spanje, betaalt een boete van 400 EUR. Je verliest ook je rijbewijs voor 1 tot 3 maanden. Wie meer dan 20 maar maximum 30 km/u te snel rijdt op andere wegen in Spanje, betaalt 300 EUR.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.