Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Motorrijders zijn één grote familie. De gedeelde passie voor de motor verbindt mensen. Overal ter wereld begroeten motorrijders elkaar en zoeken ze elkaar op. Of je nu staat te tanken, ergens parkeert of voor een stoplicht stilstaat, motorrijders lachen elkaar altijd toe.
Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe.
Motorrijden is gevaarlijker
Hier is geen speld tussen te krijgen, percentueel gebeuren er met motoren veel meer (dodelijke) ongelukken dan met auto's. Tot wel achttien keer zoveel kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer als in een auto, aldus Europees onderzoek.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
De feiten over het gevaar van motorrijden
Uit dit onderzoek blijkt dat motorrijden inderdaad gevaarlijk kan zijn. Uit gegevens van 2010 tot 2014 is naar voren gekomen dat een motorrijder per afgelegde afstand ongeveer 30 keer meer kans heeft om te overlijden in het verkeer dan iemand die in een auto rijdt.
Verkeersinzicht is een van de belangrijkste vaardigheden om goed door het verkeer te komen. Dit blijft echter lastig voor veel examenkandidaten. Het is namelijk iets dat moeilijk aan te leren is. De één heeft het gewoon van zichzelf, de ander moet er veel voor oefenen.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
Iedereen kan (leren) motorrijden. Desalniettemin, zo'n 200 kilogram op twee wielen tussen de benen is en voelt compleet anders dan rijden op vier wielen. Motorrijden is veel meer dan autorijden je één voelen met de machine.
Kosten van een motorrijles
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Motorrijden is goedkoper dan autorijden
De startkosten zijn ook zeker goedkoper, hoewel dat niet het enige aspect is dat goedkoper is. Het onderhoud is ook goedkoper. Motorfietsen gaan (meestal) niet zo vaak kapot als auto's en nieuwe banden kosten lang niet zo veel.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
“Circuitrijden of racen kan als sport worden beschouwd, afhankelijk van de intensiteit waarmee je rijdt, uiteraard. Actief naast de motor gaat hangen, je elke bocht opnieuw in het zadel hijsen, remmen… Het zorgt er allemaal voor dat sommige spieren wel degelijk stevig aan de slag moeten.
Motor theorie moeilijker dan auto? Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken.
Niet Geslaagd…
Let op, als je 2 keer niet slaagt voor het rijexamen ben je verplicht minstens 2u extra lessen te nemen bij de rijschool. Ook moet je je volgende rijexamen(s) met de motor van de rijschool afleggen.
38 procent van de verkeersdoden in 2020 was een fietser en 32 procent een inzittende van een personenauto (158 bestuurders en 37 passagiers). Daarnaast overleden 44 motorrijders en 41 voetgangers. Vergeleken met een jaar eerder kwamen er meer fietsers om.
11. Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799.
Motorrijden het hele jaar door
Datzelfde geldt ook voor je motorfiets natuurlijk. Je zorgt natuurlijk voor goeie banden met voldoende profiel want met versleten banden in een regenbui rijden is risicovol. Er is kans op aquaplanning als je door diepe plassen rijdt in bochten heb je minder grip op de weg.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Lang leve de techniek! Want dankzij slimme technische ontwikkelingen is motorrijden ook in de winter erg aangenaam! Motorkleding is tegenwoordig zo goed ontwikkeld dat de kou niet tot je lijf doordringt. Wel zo prettig als je met temperaturen rond het vriespunt op de motor stapt.