Sommige openbare scholen hebben wel een bepaalde onderwijsovertuiging die ze hanteren, maar als organisatie zijn ze nog steeds wel openbaar. Zo zijn er dus openbare dalton- of montessorischolen, die dus anders zijn dan dalton- of montessorischolen in het bijzonder onderwijs.
Onder de richting algemeen bijzonder vallen scholen zoals:Montessorischolen; Daltonscholen; Jenaplanscholen.
Het openbaar onderwijs is een onderwijsvorm in Nederland die openstaat voor alle kinderen. Dit in tegenstelling tot het bijzonder onderwijs, waar kinderen naartoe gaan waar ouders een specifieke religie of levensbeschouwing als leidend willen zien op school.
Bijzonder onderwijs geeft les vanuit een godsdienst of levensbeschouwelijke overtuiging. Zo zijn er onder andere islamitische, joodse, rooms-katholieke en protestants-christelijke scholen.
Een katholieke basisschool is een vorm van bijzonder onderwijs en zo'n school heeft het recht om op grond van hun gekozen richting een eigen toelating- en benoemingsbeleid te voeren. Een openbare basisschool moet openstaan voor alle mogelijke levensbeschouwingen.
De openbare school leert kinderen waarnemen hoe verschillende achtergronden tot ander denken en handelen kunnen leiden en het leert hen vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven. In het openbaar onderwijs leren kinderen door ontmoeting.
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
Sinds 1920 zijn er montessori-basisscholen in Nederland, vandaag de dag rond de 160, over het hele land verspreid. Inmiddels zijn er ook zo'n twintig middelbare montessorischolen.
Het Nederlandse onderwijssysteem behoort nog steeds tot de wereldwijde top. Volgens een nieuw rapport van het World Economic Forum en Mercer is het educatiestelsel in ons land het zevende beste ter wereld. Koploper is met afstand Finland, gevolgd door Canada en Singapore.
Volgens de denkwijze van Maria Montessori moeten kinderen zich ontwikkelen in een omgeving waar ze eenvoudig kunnen bewegen en ontdekken. Daarom raadde ze tafels en stoelen aan die kinderen zelf kunnen verplaatsen en groeperen. Sommige taken mogen op speciale kleedjes worden gedaan.
Montessori wordt terecht een vrijheidpedagoog genoemd. Ze wilde de kinderen vrijheid geven omdat ze ervan overtuigd was dat kinderen zichzelf het best konden ontwikkelen als ze maar in een voorbereide omgeving werden opgevoed, door adequaat opgeleide begeleiders in een groep met verticale leeftijdsstructuur.
Wat is het grootste verschil tussen klassikaal- en montessorionderwijs? Het klassikale onderwijs kiest voor kennisoverdracht aan een hele groep ineens. Het montessorionderwijs gaat uit van het individuele kind; elk kind wordt individueel begeleid. Het montessorionderwijs ziet opvoeding en onderwijs als één geheel.
Als ouder betaalt u geen lesgeld voor de basisschool van uw kind. De school kan wel een vrijwillige ouderbijdrage vragen voor extra activiteiten. Ook moet u betalen voor buitenschoolse opvang (BSO) en voor bepaalde kosten van het overblijven op school (tussenschoolse opvang).
Atheneum/havo
De lessen en toetsen zijn op atheneum-niveau. Aan het einde van de tweede klas bepalen de scores van de leerlingen of ze doorgaan op de havo of het atheneum. Atheneumleerlingen die extra uitdaging willen hebben krijgen bij ons een verzwaard programma op atheneum-niveau.
Het Montessori Lyceum Rotterdam (RML) biedt voortgezet onderwijs op gymnasium-, atheneum- en havo-niveau.
Door kinderen te stimuleren op allerlei vlakken, daagt het Montessorionderwijs ze uit om zich verder te ontplooien. van verantwoordelijkheid, aangepast op de ontwikkelingsfase, waarin hij of zij zich bevindt. Ieder kind is uniek. Met hun gedrag laten kinderen zien waar hun talenten en interesses liggen.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
Montessorionderwijs is een onderwijsconcept voor basis- en voortgezet onderwijs volgens de visie van Maria Montessori. Hierin leren leerlingen eigen keuzes te maken om zelfstandig te werken en leren vanuit volledige motivatie.
De klassen op een montessorischool zijn zo ingericht dat er meerdere leerjaren in één klas zijn samengevoegd. Zo'n groep noem je een bouw. Zo heb je de onderbouw, waarbij groep 1 en 2 zijn samengevoegd, een middenbouw (groep 3, 4 en 5) en een bovenbouw (groep 6, 7 en 8).
De hoeveelheid kleine scholen is in vijf jaar tijd verdubbeld, blijkt uit cijfers van de Onderwijsinspectie. In 2018 telde Nederland 58 particuliere basisscholen en 10 particuliere middelbare scholen.
Ga naar www.onderwijsinspectie.nl, voer een schoolnaam in en je kunt het officiële opbrengstenoverzicht bekijken. Je kunt ook zelf direct een vraag stellen aan de inspectie.
Zowel gemeentebesturen, politie, brandweer, OCMW's, onderwijs, De Lijn, Kind & Gezin... behoren tot de openbare sector.