Hij ontvangt een bruto mobiliteitsbudget van 750 – 95 = € 655. Waar je dus vooral om moet denken, is dat je bij het gebruik van een privéauto of leaseauto voor zakelijke kilometers (ook woon-werkverkeer) €0,19 per kilometer belastingvrij mag vergoeden. Die kosten mag je dus van de winst aftrekken.
Bij een netto mobiliteitsbudget kun je dus een privéauto of leaseauto gebruiken voor zakelijke ritten. Hierbij wordt € 0,23 per kilometer belastingvrij vergoed; het is echter wel belangrijk om een nauwkeurige rittenregistratie bij te houden om in aanmerking te komen voor deze belastingvrijstelling.
Zo is het mobiliteitsbudget niet van de belasting aftrekbaar voor een werkgever. Risico dat werknemers zo weinig mogelijk kosten willen maken en hierdoor minder vaak naar kantoor komen.
Een mobiliteitsbudget kan aardig wat fiscaal voordeel opleveren. In principe is het zo dat werknemers die een budget krijgen om hun mobiliteit te bekostigen hier loonbelasting over betalen. Administratief is dit voor de werkgever vaak de makkelijkste oplossing.
Het saldo van het mobiliteitsbudget wordt niet onderworpen aan gewone socialezekerheidsbijdragen en is volledig vrijgesteld van belastingen. Er is wel een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07% verschuldigd. De uitbetaling van het saldo gebeurt na aftrek van die bijdrage.
Je medewerker krijgt een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer voor zijn zakelijke ritten. Het bedrag voor het aantal zakelijke kilometers haalt hij van zijn mobiliteitsbudget af. Over het resterende deel betaalt hij nog loonbelasting.
Ontvang ik het mobiliteitsbudget bruto of netto? Het mobiliteitsbudget kan bruto of netto worden uitgekeerd. Wie het budget bruto ontvangt, moet over het volledige bedrag loonbelasting betalen. Voor werkgevers is dit administratief de eenvoudigste oplossing.
Het mobiliteitsbudget is zo'n mogelijk voordeel. Het is een bedrag dat jouw werkgever je kan toekennen als alternatief voor een traditionele bedrijfswagen. Het budget dat je ontvangt, mag je vervolgens zelf verdelen over een aantal duurzame, meer milieuvriendelijke vervoersalternatieven.
Het mobiliteitsbudget is gelijk aan de reële jaarlijkse kostprijs voor de werkgever van de bedrijfswagen die de werknemer opgeeft of waar de werknemer recht op had.
Een mobiliteitsbudget heeft geen bepaalde hoogte.Die hoogte bepaalt de werkgever. Hoe? Door goed te kijken naar de vervoerskosten die de medewerker al heeft.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.
Dankzij het mobiliteitsbudget hebben werknemers de mogelijkheid om een bedrijfswagen in te ruilen voor een milieuvriendelijke wagen, zoals een hybride of elektrische wagen of een deelauto, om hun CO2-uitstoot te verminderen. Bovendien kunnen ze ook kiezen voor een pakket aan alternatieve vervoersoplossingen.
Reiskosten voor ziekenbezoek zijn onder de volgende voorwaarden aftrekbaar: U en de zieke hadden bij het begin van de ziekte samen een huishouden. U bezoekt in het jaar regelmatig de zieke. De zieke wordt langer dan een maand verpleegd.
Gemiddeld lopen mobiliteitsbudgetten van ongeveer van € 300,- tot € 800,- per maand afhankelijk van diverse variabelen. Of je daarbij kiest voor een leaseauto, een fiets of bijvoorbeeld voor reizen met het openbaar vervoer, dat is aan jou. Maar hoe maak je hierin de juiste keuze en waar dien je op te letten?
Mag een flexibel budget onderdeel, zoals mobiliteitsbudget, ook als inkomen op de werkgeversverklaring staan? Nee, want een mobiliteitsbudget heeft een doelbesteding, namelijk het vergoeden van onkosten voor vervoer. Het kan voorkomen dat dit budget hoger is dan de kosten die de consument op dat moment heeft.
Mobiliteitsvergoeding met aanvullende reiskostenvergoeding
Een mobiliteitsvergoeding houdt in dat de werknemer in plaats van de auto van de zaak kiest voor het bedrag dat de werkgever daarvoor in de plaats stelt, met daarnaast eventueel een reiskostenvergoeding.
Het bedrag van het mobiliteitsbudget bedraagt minimum 3.000,00 EUR en maximum 1/5de van het totale brutoloon (art. 2 loonbeschermingswet). Sowieso mag het budget maximum 16.000,00 EUR bedragen per kalenderjaar. voor 2024 bedraagt het minimum 3.055,00 EUR en het maximum 16.293,00 EUR.
Onze ervaring is dat een leasebudget gemiddeld tussen de 600 euro en 800 euro ligt op basis van 30.000 km/j en 60 maanden looptijd. Normleasebedragen van tussen de 400 euro en 600 euro komen sporadisch voor. Budgetten van boven de 800 euro komen geregeld voor, vaak voor functies die wat hoger ingeschaald zijn.
Het mobiliteitsbudget moet tussen € 3.055 en € 16.293 per jaar bedragen, ook als de jaarlijkse brutokosten van de wagen komen op minder dan € 3.055 of meer dan € 16.293. Het mobiliteitsbudget mag niet meer dan 1/5de van de totale brutobezoldiging uitmaken (onverminderd het minimum van € 3.055).
Download onze calculator. De TCO-berekening voor het federale mobiliteitsbudget is een TCO 2. Het betreft de totale jaarlijkse brutokosten voor de werkgever van de ingeleverde bedrijfswagen of van de bedrijfswagen waarvoor de werknemer in aanmerking komt.
Als een werkgever beslist het mobiliteitsbudget in te voeren in zijn onderneming, krijgen zijn werknemers de kans hun recht op een bedrijfswagen in te ruilen voor een jaarlijks budget, waarmee ze dan zelf hun vervoersmiddelen kiezen en financieren.
Dit bedrag wordt door de Belastingdienst niet als loon gezien . U houdt er dus geen loonheffingen over in. U mag ook een hoger bedrag per kilometer vergoeden. Maar de Belastingdienst beschouwt alles boven de € 0,23 als loon, dus moet u er belasting over betalen.
Het federale mobiliteitsbudget is een flexibel systeem waarmee werknemers hun (recht op een) bedrijfswagen kunnen inruilen voor een budget. Dit budget kan worden besteed aan milieuvriendelijke auto's, duurzame vervoersmogelijkheden en huisvestingskosten.
Het mobiliteitsbudget is in principe inkomen waarover je inkomstenbelasting moet betalen, met uitzondering van het gedeelte dat je besteedt aan reizen voor je werk of je woon-werkverkeer. Als je een auto zowel privé als zakelijk gebruikt, moet je dus nog steeds een rittenadministratie bijhouden.
Belastingvrije vergoeding eigen vervoer
Dan kan uw werkgever u sinds 1 januari 2024 maximaal € 0,23 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt. Voor deze maximale kilometervergoeding maakt het niet uit welk vervoermiddel u gebruikt.