Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Uit algemene ervaring blijkt dat de beste tijd om te posten tussen 11 uur 's ochtends en 1 uur 's middags, of tussen 7 en 9 uur 's avonds is op een maandag, woensdag en donderdag. Maar dat is voor ieder publiek verschillend! Dus hoe kom je erachter wat de optimale tijd van posten is voor jouw specifieke doelgroep?
Wij adviseren kantoren vaak om in ieder geval één keer per week iets te plaatsen. Lijkt dit je nog steeds veel en ben je bang dat mensen moe van je worden? Onthoud dan: social media werken met algoritmes. Dat betekent dat je posts niet altijd bij ál je contacten in de tijdlijn verschijnen.
Om je vraag meteen te beantwoorden: hoe vaker je post, hoe beter het is voor jouw restaurant, café of hotel. Wij houden met de Social Succesformule een minimum aantal posts van 7 per week aan, waarvan 5 reguliere posts of reels en 2 stories.
Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te posten tijdens piekuren voor maximale betrokkenheid bij je post, Instagram Story of Reel. Dit zijn de piekmomenten op Instagram: Woensdag om 12:00 uur 's ochtends. Donderdagavond na 18:00 uur.
Het algoritme van Instagram wordt bepaald om de beste, meest relevante inhoud aan elke gebruiker te tonen elke keer dat ze hun Instagram feed bekijken. De vraag hierbij is: hoe bepaalt Instagram welke content aan die criteria voldoet? Dit is een vraag die veel influencers, marketeers en normale gebruikers stellen.
Met name jongeren gebruiken sociale media, maar ouderen maken de laatste jaren een inhaalslag. 65 tot 75 jaar 76,0% 25 tot 45 jaar 96,0% 45 tot 65 jaar 91,9% 75 jaar of ouder 39,8% 96,8% 12 tot 25 jaar Wie gebruikt het vaakst sociale media?
Jongeren die relatief veel tijd besteden aan sociale media, zijn over het algemeen iets minder tevreden met hun leven. Maar jongeren die minder dan 2 uur per dag besteden aan sociale media, lijken juist meer te profiteren van de positieve kanten.
Als je alle socialmediakanalen op een hoop gooit, blijkt dat je het best kunt posten op de dinsdag of woensdag. Dus of je nou een post inplant voor Instagram, Twitter of TikTok: dinsdag en woensdag zijn 'the days to be'. Posts die op deze dagen worden geplaatst, hebben over het algemeen het meeste engagement.
Piektijden voor interactie op Instagram
De piektijden voor meer interactie vinden vooral in het weekend plaats. Zaterdagavond en zondagmiddag zijn populaire tijden voor Instagramgebruikers om likes, comments en shares uit te delen.
Probeer dagelijks gebruik te maken van Instagram stories
Het lijkt erop dat veel Instagram profielen last hebben van teruglopend bereik. Dit heeft te maken met een verandering in het algoritme waardoor berichten niet langer chronologisch worden weergegeven.
Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
* Instagram video's in een normale post mogen maximaal 60 seconden lang zijn, maar je kunt wel langere video's uploaden en ze dan zelf inkorten. * Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren.
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van je doelstellingen, platform en het soort bedrijf dat je hebt. Op de meeste platforms is 2 tot 3 keer per week een bericht plaatsen genoeg. In sommige niches of platforms is het echter normaal om elke dag zelfs 2 berichten per dag te plaatsen.
Gemiddeld gebruikt men bijna 2 uur (114 minuten) per dag social media. Onder jongeren is dat het grootst (161 minuten) en onder 65-plussers het laagst (88 minuten).
Net als vorig jaar is TikTok de grote winnaar van het Nationale Social Media Onderzoek. Met bijna een verdubbeling van het aantal gebruikers zit het platform nu op 3.000.000 leden. Ook het dagelijkse gebruik van de app is gestegen met 765.000 actieve leden.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
"De mensen die de eerste plaats op het lijstje krijgen, zijn niet de mensen die je stalken op de app, het heeft allemaal te maken met hoe actief je zelf bent op de app en met welke mensen je het meest in contact komt," vertelt Gutman.