Wat moet ik doen op een gelijkwaardig kruispunt met meerdere bestuurders? Wanneer er meerder bestuurders uit verschillende richtingen tegelijk een gelijkwaardig kruispunt naderen, pas dan nog steeds de regels toen van: alle bestuurders van links moeten voorrang verlenen en alle bestuurders van rechts krijgen voorrang.
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders moeten voorrang verlenen aan een tram.
Geel gaat altijd boven wit: tijdelijke belijning (geel of oranje) heeft voorrang boven normale belijning (wit). Bekijk hier wat Quincy er nog meer over te vertellen heeft.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
Nederland. Voor bestuurders gelden in Nederland de volgende voorrangsregels: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Deze regel geldt niet voor bestuurders die van een onverharde weg komen, zij verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
Wat moet ik doen op een gelijkwaardig kruispunt met meerdere bestuurders? Wanneer er meerder bestuurders uit verschillende richtingen tegelijk een gelijkwaardig kruispunt naderen, pas dan nog steeds de regels toen van: alle bestuurders van links moeten voorrang verlenen en alle bestuurders van rechts krijgen voorrang.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
De Mercedes Patentwagen, gebouwd in 1885, markeert een cruciaal moment in de geschiedenis van de auto. Dit voertuig, ontwikkeld door Carl Benz, wordt beschouwd als de allereerste echte auto. De auto wordt aangedreven door een verbrandingsmotor die op benzine loopt, en dit voertuig het bood mobiliteit zonder paarden.
Invoegen is een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto's even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht.
Het erf is een plek voor kinderen, voetgangers en fietsers. Zij mogen het erf over de volle breedte gebruiken. Wanneer je het erf verlaat moet je voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers.
Welk dier vraagt zijn partner ten huwelijk met een kiezelsteentje? Dat is de ezelspinguïn.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen.
Het dier was ontsnapt uit een boerderij en nam een sprintje door de straten. De struisvogel hield zich verder wel aan de verkeersregels en stopte netjes voor een rood stoplicht.
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet je het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen. Ook al krijg je groen bij een eventueel verkeerslicht, als het kruispunt niet vrij is rijdt dan niet de kruising op.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Bij het invoegen en uitvoegen moet een bestuurder al het andere verkeer voorrang verlenen. De invoegende bestuurder betaalt meestal de schade die ontstaat door een aanrijding bij het invoegen. U krijgt een letselschadevergoeding als een ander aansprakelijk is voor een aanrijding bij het in- of uitvoegen.
Volgens de ANWB geldt invoegen als een bijzondere manoeuvre. De weggebruikers op de doorgaande weg, aan de andere kant van de blokmarkering, hebben immers voorrang. Zij kunnen u helpen door hun snelheid te verminderen of door 1 rijbaan naar links op te schuiven.
Geschiedenis. Het was in het jaar 1892 dat de dieselmotor werd uitgevonden door de in Frankrijk wonende Rudolf Diesel. De viertakt-benzinemotor bestond al sinds 1876.
Wat is de duurste auto ooit? De duurste auto ooit is de Mercedes-Benz 300 SL Uhlenhaut Coupé en we denken niet dat dat snel zal veranderen. Deze auto werd in 2022 door RM Sotheby's geveild voor 142 miljoen dollar. Er zijn twee prototypes van gebouwd, en het andere exemplaar is eigendom van Mercedes zelf.
U moet als bestuurder, blinden voorzien van een witte stok met één of meerdere rode ringen en mensen die zich moeilijk voortbewegen voor laten gaan. U moet als bestuurder, voetgangers en bestuurders van gehandicapten voertuigen die oversteken of van plan zijn over te steken bij een zebrapad voor laten gaan.
Deze mensen kunnen enkel donker en licht van elkaar onderscheiden en de omtrek van mensen, dieren en objecten zien. Bij een volledige blindheid kan een persoon helemaal niets zien, ook geen licht of omtrekken.
AP-stijl: In de categorie ‘Gehandicapten/Gehandicapten’ beschrijft het stijlboek blind als ‘een persoon met volledig gezichtsverlies’ en stelt voor om de termen ‘visueel beperkt’ of ‘persoon met een slecht gezichtsvermogen’ te gebruiken voor mensen die enig zicht hebben .