De Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) verzorgt het openbaar vervoer in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daarvoor zet de MIVB een net van metro's, bussen en trams in.
Snel en gemakkelijk met de metro door Brussel
Je herkent een metro-ingang in Brussel aan een bord met een witte 'M' op een lichtblauwe achtergrond. In en rondom de stad rijden vier metrolijnen. Via deze lijnen, met de nummers 1, 2, 5 en 6, kun je naar alle kanten van Brussel rijden.
€ 2,10 als je contactloos betaalt - € 2,60 € in een verkooppunt.
De Brupass XL-zone
Het gaat om een uitgebreide zone van 11,5 km rond Brussel die een deel van de gemeenten van Vlaams-Brabant omvat, bediend door de NMBS, TEC en De Lijn. Deze zone telt 17 treinstations en bijna 200 bushaltes van TEC en De Lijn.
Zone Brupass XL: Anderlecht, Arcades, Beersel, Sint-Agatha-Berchem, Bockstael, Boitsfort, Boondael, Bordet, Brussel-Centraal, Brussel-Kapelle, Brussel-Congres, Brussel-Luxemburg, Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Brussel-West, Brussel-Schuman, Buda, De Hoek, Delta, Diegem, Dilbeek, Etterbeek, Evere, Vorst-Est, Vorst-Zuid, ...
Je kan je reis direct betalen met de contactloze technologie van je bankkaart (debet of krediet), smartphone of smartwatch. Elke MIVB-bus, -tram of -metrostation is uitgerust met een specifieke validator voor contactloze betaling. Deze validator ondersteunt elke bankkaart met het 'contactloze' logo.
Vanaf 1 april betaal je dus altijd 2,5 euro voor een ticket, ongeacht de drager of het kanaal.
Op de bussen en trams zelf zal contactloos betaald kunnen worden met de bankkaart of met een app op je telefoon. Dat zijn de app van je bank of Apple Pay en Google Pay. De betaling gebeurt concreet door je bankkaart of telefoon tegen een console in het voertuig te houden.
De reiziger hoeft alleen maar zijn of haar bankkaart, uitgerust met de technologie voor contactloos betalen, of smartphone of smartwatch voor het juiste valideringstoestel te houden. Zoals voor alle andere vervoerbewijzen kan de reiziger, zodra dat gevalideerd is, vrij op het net reizen gedurende 1 uur.
Een dagkaart voor 24 uur kost € 7,50 (tarief in 2019) maar je kunt ook een dagkaart kopen voor 48 of 72 uur. Voor de rittenkaarten en de dagkaarten dien je sinds 2016 eerst een MOBIB Basic-kaart aan te schaffen voor € 5. Dit is een anonieme ov-chipkaart die vergelijkbaar is met de ov-chipkaart in Nederland.
Vanaf 2020 was al het openbaar vervoer, inclusief de trein (ook een primeur!), gratis.
Contacteer De LijnInfo op het nummer 070 220 200 of via het contactformulier ((opent in nieuw venster)) op de website. U kunt er terecht voor: de dienstregelingen van trams en bussen van De Lijn, het aanbod voor Vlaanderen en Brussel.
Neemt u maar af en toe de bus of de tram, dan hebt u de keuze tussen een biljet, m-ticket, m-card10, sms-ticket, Lijnkaart, dagpas of meerdagenpas ((opent in nieuw venster)). Gebruikt u regelmatig de bus of de tram, dan is een abonnement de beste optie.
Neen, je kan niet meer bij de chauffeur betalen.
Als je nog geen vervoerbewijs hebt kun je in de app een sms-ticket van De Lijn aankopen. Voor 1,30 euro plus de kosten van de sms mag je een uur reizen en voor twee uur betaal je 2,10 euro. Kennisgeving: Voor dit product is een JavaScript vereist.
Ritprijzen afhankelijk van vervoerder en vervoersgebied
Omdat de kosten voor losse kaartjes zoveel hoger liggen dan voor een OV-chipkaart, kan het soms voordeliger zijn – als je veel gebruik maakt van de bus op één dag – om een dagkaart (of zelfs driedagenkaart) te kopen.
Een m-ticket van De Lijn is een online vervoersbewijs dat je verkrijgt via een mobiliteitsapp zoals Mobiflow. Het m-ticket kost € 1,80, is een uur geldig en wordt meteen na aankoop automatisch geactiveerd.
10-rittenkaart met gemeentekorting
Korting op een 10-ritten kaart door jouw gemeente. Je betaalt 10 euro voor 10 ritten en je ticket is telkens 1 uur geldig. Binnen de 60 minuten mag je vrij op- en afstappen en daarna je rit nog uitrijden.
Het basistarief wordt vanaf volgend jaar € 1,01. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk. Voor de concessie Amsterdam (GVB) wordt het kilometertarief 17,9 cent. Dit laatste is de prijs die geldt voor iedere gereden kilometer.
Reizen met een OV-chip is in de tram en (nacht)bus natuurlijk het meest handig. Als je deze niet hebt, kun je in het voertuig altijd een kaartje kopen en betalen met een betaalpas of creditcard. Dat kan contactloos of met pin.
Een tram is een voertuig dat rijdt op sporen, zoals een trein of een metro. Vergeleken met de trein zijn de eisen waaraan de voertuigen en de infrastructuur moeten voldoen lager. Vaak liggen de rails in de openbare weg, zodat de tram tussen het andere verkeer rijdt.