In de APK regelgeving staat in artikel 5.2.51 dat een mistachterlicht verplicht is voor auto's die na 31 december 1997 voor het eerst in gebruik zijn genomen. Op uw auto is een mistachterlicht dus niet verplicht.
Mistlicht. Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken.
Wettelijk gezien is de aanwezigheid van mistlampen verplicht in iedere auto. Ondanks dat mistlampen verplicht zijn, gelden er wel specifieke regels voor wanneer je mistlampen in de auto aan mag zetten. Lang niet iedereen houdt zich aan deze regels en vaak worden mistlampen voor de auto ook bij slecht weer aangezet.
Koplampen moeten bij de apk keuring naar behoren werken. APK keuringseis is werkende functie van stadslicht, dimlicht en grootlicht bij beide lampen. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Bij de APK wordt ook de hoogte van de lichten gemeten.
Bij toegestane verlichting echter wel en spreekt het voor zich dat beiden dan ook moeten branden. Maar met de werkende lamp uitgeschakeld zou de APK geen probleem hoeven zijn omdat deze lampen niet onder de noemer vallen van verplichte verlichting binnen het APK reglement.
Formeel maakt één mistachterlicht onderdeel uit van de verplichte verlichting. Vervolgens is er ook nog sprake van toegestane verlichting. Daarbij wordt vermeld dat één extra mistachterlicht toegestaan is. De twee geschakelde mistachterlichten zijn dus toegestaan.
Een goede garage zal bij de APK keuring alle belangrijke eisen voor je verlichting checken. Zo moet je koplamp vochtdicht zijn en het lichtbeeld mag niet vertekenen. In principe is het normaal dat door het ventilatiesysteem je koplampen lek zijn.
Een auto moet zijn voorzien van drie remlichten, waarvan er één op het midden van de achterzijde van de auto is aangebracht (auto's in gebruik genomen vóór 1-10-2001 moeten minimaal twee remlichten voeren).
Hiervoor gebruikt een bestuurder 4 soorten lichten: Er zijn de dimlichten, waarmee men meestal rijdt als het donker is. En de grootlichten, die ook wel eens de verstralers worden genoemd. De meeste wagens hebben vooraan ook mistlichten.
Een afkeurpunt is een gebrek aan het voertuig in het kader van de APK-eisen. Is bij het voertuig een reparatie- en/of een afkeurpunt van toepassing dan moet u dit punt vermelden in het afmeldscherm. Alle reparatie- en/of afkeurpunten staan op de keuringsaspectenlijst (beschikbaar in het afmeldscherm).
Elke auto is wettelijk verplicht een extra fel mistachterlicht te hebben. Mistlampen aan de voorzijde zijn optioneel. Een beetje een Sjonnie heeft natuurlijk altijd en overal zijn voorste mistlampen aan, want dat ziet er stoer uit, maar als oom Agent dit ziet kan hij je bekeuren.
Mistlampen worden gebruikt om de zichtbaarheid te verbeteren opdat tegemoetkomende of achteropkomende bestuurders een voertuig eerder opmerken. Mistlampen aan de voorkant verbeteren daarbij nog het zicht van de bestuurder zelf.
Je mistlampen achteraan zijn wel verplicht als het zicht beperkt is tot minder dan honderd meter. Alleen bij mist? Ook bij sneeuwval die het zicht beperkt tot minder dan honderd meter, of bij zware regen, zijn mistlampen verplicht.
Dimlichten gebruik je (verplicht) als het donker is. Bij slechte weersomstandigheden, zoals regen, kun je dimlichten gebruiken om meer zicht te creëren. Zet je dimlichten uit als je mistlampen (aan de voorkant) aanstaan.
Mistlampen produceren aan de voorzijde van de auto een brede, niet verblindende lichtbundel die laag valt, om onder de mistbank door de weg te verlichten. Tijdens dichte mist is groot licht meestal onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en je daardoor zelf verblind kunt raken.
Het mistachterlicht zit meestal aan de linkerkant van de auto en is dus zoals gezegd rood van kleur. Het is een behoorlijk felle lamp en dat is ook wel nodig om goed zichtbaar te zijn in dichte mist.
Op je dashboard kun je altijd zien welke verlichting je hebt ingeschakeld. Dit zijn de symbolen die daarvoor worden gebruikt: Stadslicht is niet hetzelfde als dagrijverlichting.
Je mag neon of ledverlichting wel onder de auto hebben op de openbare weg, zolang je het maar niet aanzet, maar ja, het is natuurlijk wel leuk. Een neon auto kit bestaat uit twee lange en twee korte buizen, er zijn kits met een externe transformator inclusief bevestigingsbeugels.
Het is verboden mistlampen te voeren op grond van 34 van het RVV. Het voeren van mistlichten terwijl de weersomstandigheden daar geen aanleiding toe geven mag niet. Het mistlicht mag alleen maar branden bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert.
Een derde remlicht (S3 en S4) is alleen verplicht voor M1- en N1-voertuigen, andere voertuigen mogen ermee uitgerust worden. Het komt regelmatig voor dat een N2-voertuig teruggekeurd wordt tot 3.500 kg. Ook bij deze voertuigen moet voldaan worden aan de eisen van N2-voertuigen, een derde remlicht is dan niet nodig.
De truc om ze weer helder te krijgen is om de lamp te reinigen, te schuren met heel fijn schuurpapier om vervolgens te polijsten. Schijnbaar kan het met tandpasta ook, maar met een speciaal voor het doel ontwikkelde kit gaat het een stuk beter.