“Kinderen die leren lopen ontwikkelen er nog een paar patronen bij, maar ze gebruiken nog steeds ook dezelfde patronen die ze al hadden toen ze net waren geboren”, vertelt Dominici. Dat het vermogen om te lopen bij mensen dus is aangeboren, was een grote ontdekking. Het leverde Dominici publicaties op in Science.
Met de term aangeboren bedoelen we alle erfelijke karakteristieken die de ontwikkeling beïnvloeden. Verreweg de meeste aangeboren eigenschappen maken ons als persoon niet uniek. Denk maar aan de mogelijkheid om te leren lopen, je handen te gebruiken, te communiceren door taal.
Omdat alle mensen die fysiek en neurologisch in staat zijn om te lopen, instinctief beginnen met lopen naarmate ze zich ontwikkelen, en omdat deze mijlpaal meestal rond dezelfde leeftijd plaatsvindt, is het duidelijk een aangeboren gedrag.
De meeste kinderen kunnen aan de hand lopen tussen acht en vijftien maanden. Daarna gaan ze lopen zonder zich ergens aan vast te houden. De meeste kinderen doen dit rond achttien maanden. Vaak zitten er ongeveer vier maanden tussen het moment dat kinderen langs de rand lopen en het moment dat ze zonder steun lopen.
Aangeboren gedrag
Voorbeelden zijn je overlevings reflexen, zoals je bubbelreflex, je kniereflex, de zuigreflex bij een baby, en instincten, zoals de natuurlijke aanleg om bang te zijn voor vuur, of harde geluiden. Ook sommige emotionele reacties, zoals lachen en huilen, zijn aangeboren - ze worden niet aangeleerd.
Welke eigenschappen nu precies zijn aangeboren, is nog niet helemaal bekend, maar Van Aken houdt het voorlopig op de 'Big Five': vriendelijkheid, extraversie, openheid voor nieuwe ervaringen, emotionele stabiliteit en zorgvuldigheid.
In tegenstelling hiermee zijn instincten aangeboren gedragingen die worden geactiveerd door een breder scala aan gebeurtenissen, zoals veroudering en de verandering van seizoenen. Het zijn complexere gedragspatronen, die de beweging van het organisme als geheel omvatten (bijv. seksuele activiteit en migratie) en hogere hersencentra betrekken.
,,Bij baby's die later hoogbegaafd blijken zien we dat ze een hoge mate van alertheid hebben en heel wijs de wereld in kijken, intens oogcontact maken en veel eerder dan zes weken bewust lachjes laten zien. Ook zie je snel een sterke eigen wil naar voren komen.
De oorzaak zit 'm vaak in de lichaamsbouw of in de motorische ontwikkeling van je kind. Het ene kind begint al met lopen bij 6 maanden, terwijl het ook voor komt dat een kind bij 2 jaar begint te lopen. Je hoeft je dus niet direct zorgen te maken wanneer je kind minder snel begint te lopen dan andere kinderen.
De meeste baby's tussen de 7 en 12 maanden benoemen hun ouders als “mama” of “dada”. De eerste woordjes (anders dan mama of dada) leren de meeste baby's rond 19 maanden. Tegen de tijd dat je kleintje 2 jaar is, praat hij of zij in zinnen van 2 tot 4 woorden.
Dagelijks hard en lang hardlopen zal voor de gemiddelde loper leiden tot oververmoeidheid en/of een blessure. Daarom is variatie in je dagelijkse rondje belangrijk. Onthoud: zelfs één kilometer per dag hardlopen kan al een positief effect hebben op je gezondheid.
Karakter daarentegen wordt verworven en gevormd door een combinatie van vaardigheden, ervaring, houding, gewoonten, dagelijkse rituelen en een algemene mindset over het leven en het bedrijfsleven. Persoonlijkheid is aangeboren; karakter is aangeleerd.
Help je baby leren lopen aan je handen. Eerst aan twee handen en ga na een tijdje over op één hand. Ga op gelijke hoogte zitten wanneer je kindje ergens staat en moedig aan, met open armen, om naar je toe te komen. Koop een houten wagentje of duwkar waar je kind achter kan lopen.
Aangeboren gedrag wordt bepaald door genetische en biologische factoren. Iedereen wordt geboren met een bepaalde persoonlijkheid of neiging, die invloed heeft op hoe we reageren op onze omgeving. Denk aan temperament, emotionele reacties en basale gedragsvoorkeuren.
Aangeboren eigenschappen zijn dingen over jou die al bepaald zijn toen je nog heel klein was, eigenlijk al voordat je geboren was! Deze eigenschappen kunnen gaan over hoe je eruit ziet, maar ook over hoe je je voelt en hoe je denkt.
Taal in de genen
Menselijke taal is dus niet kant-en-klaar aangeboren, zoals bij koekoeken. Maar het vermogen om een menselijke taal te leren spreken, zit wél in ons DNA, in ieder geval gedeeltelijk.
Als uw kind vrolijk is en zich normaal ontwikkelt, maar op de leeftijd van 18 maanden nog niet kan lopen, hoeft u zich geen zorgen te maken. Sommige kinderen beginnen pas op latere leeftijd te lopen, bijvoorbeeld rond de leeftijd van 2 jaar . Dit is vergelijkbaar met de manier waarop sommige kinderen wat langer nodig hebben om te praten en zinnen te vormen.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Sommige baby's kunnen al met 10 maanden echt loslopen, anderen doen het later. Het duurt ongeveer 4 maanden vanaf het moment dat je kind gaat staan en langs de rand gaat lopen, tot het moment dat je kind losloopt. Maar het kan ook langer duren. De meeste kinderen kunnen rond 18 maanden loslopen.
Belangrijke deelkenmerken van hoogbegaafdheid die je bij hoogbegaafde kinderen kunt herkennen zijn in ieder geval de volgende: nieuwsgierigheid, voorsprong in ontwikkeling, goed geheugen, leergierigheid, creativiteit, asynchrone ontwikkeling, complex denken, hooggevoeligheid en een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Tekenen van hoogbegaafdheid bij kinderen zijn onder meer:
het vermogen om complexe informatie snel te leren en te verwerken . de behoefte om onderwerpen verrassend diepgaand te onderzoeken. een onverzadigbare nieuwsgierigheid, zoals blijkt uit eindeloze vragen en onderzoeken. het vermogen om materiaal te begrijpen dat meerdere leerjaren boven hun leeftijdsgenoten ligt.
Voorbeelden van aangeboren gedrag zijn: reflexen, taxi's en kinesis, vaste actiepatronen en stereotypie, en circadiane ritmes .
Het concept van een "sleutelstimulus" wordt traditioneel geïdentificeerd met vrijmakers van gedragsreacties die analoog zijn aan die met een slot en sleutel . Als de sleutel past, dan zal deze, wanneer deze wordt toegepast, de mechanismen "ontgrendelen" en zal een bepaald gedrag optreden.