“Op veruit de meeste scholen bestaat er geen verplichte leeslijst en mogen eindexamenleerlingen hun eigen lijst samenstellen. Wel moeten de gekozen boeken vaak aan bepaalde criteria voldoen, maar leerlingen hebben een enorme vrijheid.” Volgens hem houden scholieren de top 20 voor een groot deel zelf in stand.
Welke boeken je mag lezen voor de lijst hangt af van jouw school. Veel docenten staan alle boeken van de titellijst toe. Soms mogen vertalingen niet, of geeft je docent aan dat je boeken vanaf niveau 3 moet lezen. Soms mag je ook een boek lezen dat niet op de lijst staat.
Er zijn dus diverse goede redenen waarom het geven van vak literatuur geen nut meer heeft. Bijna niemand is erin geïnteresseerd, leerlingen krijgen wel steeds meer vakken, maar de uren blijven hetzelfde waardoor er steeds minder tijd is per vak, literatuur kan nut krijgen als je het combineert met het vak geschiedenis.
Wat enorm kan helpen is om een manier van lezen te vinden die wel bij je past, bijvoorbeeld door luisterboeken te luisteren of door een boek te pakken dat eigenlijk bedoeld is voor jongere lezers. Ook wat oudere boeken kunnen goed helpen, omdat die vaak wat minder heftig zijn dan de boeken die we tegenwoordig lezen.
Lezen voor de lijst biedt een didactische aanpak voor het fictie- en literatuuronderwijs in het voortgezet onderwijs. Het wil zo een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de literaire competenties bij leerlingen met verschillende leesniveaus.
“Op veruit de meeste scholen bestaat er geen verplichte leeslijst en mogen eindexamenleerlingen hun eigen lijst samenstellen. Wel moeten de gekozen boeken vaak aan bepaalde criteria voldoen, maar leerlingen hebben een enorme vrijheid.” Volgens hem houden scholieren de top 20 voor een groot deel zelf in stand.
Je kiest dan eerst een boek op het laagste niveau en daarna een van een niveau hoger. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je in vwo-4 boeken uit twee verschillende niveaus leest en in vwo-5 zoveel mogelijk streeft naar het lezen van boeken uit niveau 3 en 4.
Dus ja, het is helemaal oké om niet van lezen te houden . Het betekent niet dat je dom bent, en het betekent zeker niet dat je een slecht persoon bent. Nu moet je misschien nog steeds lezen voor school of om toetsen te halen. Maar als je niet voor je plezier wilt lezen, prima!
Je brein wordt gestimuleerd om nieuwe herinneringen en verbindingen te maken en de oude verbindingen te versterken, wat goed is voor je kortetermijngeheugen. Omdat lezen ontspannend werkt en stress vermindert, is het eveneens een goede manier sneller in slaap te vallen.
Dyslexie. Dyslexie kun je herkennen aan verschillende kenmerken, zoals: moeite met lezen en schrijven, waardoor je heel langzaam leest of een woord vaak verkeerd leest of schrijft.
Iedere bron die je gebruikt in je scriptie schrijf je op in de literatuurlijst. De literatuurlijst staat helemaal aan het eind van je scriptie maar nog voor de bijlagen. Deze lijst wordt ook wel bronnenlijst, literatuurlijst of reference list genoemd.
Geloofwaardigheid en verificatie : Een bibliografie bevat een lijst met bronnen die in het werk zijn geraadpleegd of waarnaar wordt verwezen. Door een bibliografie op te nemen, toont u aan dat uw werk goed is onderzocht en wordt ondersteund door geloofwaardige bronnen. Lezers kunnen de gepresenteerde informatie verifiëren en de betrouwbaarheid van uw beweringen beoordelen.
De 2 boeken die in HAVO 5 door de leerlingen zelfstandig gelezen dienen te worden, moetenworden gekozen uit de bijgevoegde lijst van in de schoolbibliotheek voorkomende titels.
Voor N1- en N2-lezers is Harry Potter en de steen der wijzen allereerst een spannend verhaal over vriendschap en moed.
Gemiddeld leesniveau in de VS
Volgens The Literacy Project leest de gemiddelde Amerikaan op het niveau van groep 7 of 8 .
De inspanning die je ogen moeten doen tijdens het lezen, maakt ze moe. Kijken naar een scherm doet dit ook, maar het blauw licht dat het scherm uitstraalt, zorgt ervoor dat we geen melatonine aanmaken. En melatonine is het hormoon dat ons slapen en waken regelt.
Regelmatig lezen betekent niet alleen frisse updates voor je hersenen; het betekent ook regelmatig hersenonderhoud. Onderzoek heeft aangetoond dat lezen je geheugen verbetert en de kans op cognitieve ziekten zoals Alzheimer aanzienlijk verkleint . Het helpt ook om je cognitieve achteruitgang met de leeftijd te vertragen.
Lezen vergroot je concentratie
Bedenken wat er gebeurt, is even goed in het activeren van de hersenen als het daadwerkelijk doen.” Dagelijks lezen, al vanaf jonge leeftijd, voorkomt aanslag op de hersenen en zou zelfs de kans op Alzheimer verkleinen.
Betekenis van haat-lezen in het Engels
om een boek, artikel, blog, etc. te lezendat je niet leuk vindt of heel slecht vindt, omdat je er graag om lacht of het bekritiseert : Ik kan het niet laten om haar column online met haat te lezen.
Voor volwassenen die klaar zijn met school, is lezen geen verplichting meer . Maar dat betekent dat de beslissing om een boek uit te lezen dat je niet leuk vindt, helemaal aan jou is - en voor sommige mensen extreem beladen.
De verplichte leeslijst is een afgewogen lijst, beginnend bij de vroegste literaire uitingen tot de literatuur van heden. De docent Nederlands moet zelf volledig ingelezen zijn.
Referentieniveaus in het voortgezet onderwijs en mbo
Dit niveau wordt gezien als noodzakelijk om maatschappelijk te kunnen functioneren. 3F: Het niveau voor taal en rekenen dat vereist is voor havisten en mbo-niveau 4-studenten. 4F: Het hoogste taalniveau, dat vwo-leerlingen moeten behalen voor hun eindexamen.
1F: fundamenteel niveau.Dit is de basis die zoveel mogelijk leerlingen moeten beheersen;2F: een streefniveau.Dit is het niveau voor leerlingen die meer aankunnen.