De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud. Veroorzaakt u zelf een gebrek, zoals een lekkage? Dan moet u de kosten vergoeden.
Als er problemen zijn met de woning, zoals lekkage of kapotte ramen, dan moet de verhuurder de problemen oplossen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het klein en dagelijkse onderhoud van het huis. Dat gaat om kleine reparaties zoals een kapotte lamp, deurbel, telefoonaansluiting of nieuw behang.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
De verhuurder van de woning is verantwoordelijk voor het herstellen en de kosten van een lekkage in de huurwoning wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud. Ook wanneer de schuld van de lekkage niet bij de huurder ligt, zal de verhuurder de kosten op zich nemen.
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij de verhuurder
Heeft de huurwoning (ernstige) onderhoudsgebreken, dan moet u deze zo snel mogelijk schriftelijk melden bij de verhuurder. U kunt hiervoor gebruikmaken van onze voorbeeldbrief: Melden gebreken huurwoning. Stuur foto's of ander bewijs mee van het gebrek.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud van de huurwoning. De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud.
Als huurder sta je in voor kleine herstellingen in het kader van het dagelijks gebruik van de woning zoals het herstellen van het toilet, het ontstoppen van de gootsteen en bladeren uit de dakgoot halen. Voor het onderhoud van verwarmingsketel en boiler, enz. moet je dan als huurder wel instaan.
Schakel een specialist in: het is aan te raden om een lekkage altijd te laten repareren door een specialist, zoals een erkende loodgieter. Ook hier geldt: doe dit altijd in overleg met je verzekeraar.
De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud van een verhuurde woning. Daar betaalt u als huurder huur voor. Alleen kleine dagelijkse reparaties zijn voor de huurder.
Alleen huurverlaging bij ernstige gebreken
De Huurcommissie verlaagt de huurprijs alleen als de gebreken ernstig zijn. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen. Hieronder vindt u per categorie enkele voorbeelden van ernstige onderhoudsgebreken.
Binnenin de woning
Deuren, vloeren, muren, verwarmingsketel, radiatoren, ventilatiesysteem, rookmelders, … Het onderhoud en de herstelling ervan zijn ten laste van de huurder. Technische installaties moeten periodiek nagekeken worden en onderhouden worden volgens de instructies van de fabrikant.
Op basis van deze wetgeving staat in het Burgerlijk Wetboek: onderhoud van een vast (onroerend) onderdeel van het gehuurde moet de verhuurder doen. Daaronder valt het onderhouden van op het gasnet aangesloten toestellen zoals geisers en cv-ketels.
De verhuurder is verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, grote onderhoudswerken en herstellingen gelinkt aan ouderdom of slijtage. Is bijvoorbeeld het dak lek, dan komen die kosten bij de verhuurder terecht. Vaak wordt de huurschade, zoals een gebarsten tegel, pas bij afloop van het contract bekeken.
Een lekkage is dan vaak al een tijdje aanwezig en het is verstandig om dan een loodgieter in te schakelen om het lek op te sporen en te herstellen.
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.
Vanaf 1 juli 2023 mag uw verhuurder de huur voor uw kamer, woonwagen of standplaats verhogen met maximaal 3,1%. De hoogte van uw inkomen is hier niet belangrijk.
Voor de dakgoot betekent dit dat u de goten en de regenafvoeren regelmatig moet schoonhouden, voor zover ze voor u bereikbaar zijn. Is dat lastig, dan is de verhuurder verantwoordelijk.
Uw verhuurder mag alleen verhuurkosten rekenen als de nieuwe huurder er iets concreets voor terug krijgt. Bijvoorbeeld een naamplaatje. Er moet dus sprake zijn van een tegenprestatie. Het opstellen van een huurcontract valt daar niet onder.
Heb je een lek in je woning? Herstel het dan zo snel mogelijk of bel een loodgieter. Indien het lek niet onmiddellijk hersteld kan worden, koppel het defecte gedeelte af of draai de hoofdkraan dicht wanneer je geen water nodig hebt.
Schade als gevolg van een lekkage wordt gedekt onder de opstalverzekering en de inboedelverzekering. De verzekering keert echter uitsluitend uit wanneer het ontstaan van de lekkage niet je eigen schuld is en niet redelijkerwijs kan worden aangenomen dat nalatigheid hieraan ten grondslag ligt.
De huurder moet dus alle schade aan de binnenzijde van het gehuurde gebouw vergoeden of herstellen, behalve als de huurder bewijst dat die niet het gevolg is van een tekortkoming van zijn kant.
De verplichting geldt voor zowel particulieren als bedrijven. Let op, je bent als gebruiker van het stooktoestel zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij huurwoningen moet de huurder de keuring van de gasketel laten uitvoeren.
De rechter kan de verhuurder dwingen om het slechte onderhoud te repareren. Doet de verhuurder dit niet? Dan krijgt de verhuurder een boete van de rechter. U kunt de rechter ook vragen het huurcontract aan te passen.