Is koude acquisitie verboden? Koude acquisitie is niet verboden. Maar er zijn wel regels en wetten over hoe je potentiele klanten wel of niet mag benaderen. Sinds 1 juli mag je niet zomaar koud bellen naar eenmanszaken, VOF's of maatschappen.
Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet langer ongevraagd bellen voor een donatie.
Nee, het Bel-me-niet register bestaat niet meer sinds 1 juli 2021. Voor 1 juli 2021 mochten verkopers u bellen, tenzij u was ingeschreven in het Bel-me-niet register. De regels zijn nu omgedraaid: ze mogen u alleen bellen als u toestemming hebt gegeven of klant bent (geweest).
Ongevraagde telefonische verkoop verboden
Bedrijven en organisaties die aan telemarketing doen, mogen niet ongevraagd naar natuurlijke personen bellen. Natuurlijke personen zijn consumenten, eenmanszaken, een commanditaire vennootschap (cv), vennootschap onder firma (vof) of maatschap.
Koud bellen is de telefoon pakken naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit gesproken of gezien hebt. Dus ook niet via Linkedin of andere social media kanalen.
Een normaal acquisitiegesprek duurt wellicht maximaal 5 minuten, tussen begroeting en afspraak plannen.
De voordelen van acquisitie
Koude acquisitie is de uitgelezen kans voor een onweerstaanbare eerste indruk. Er zijn dan ook veel redenen te bedenken waarom ook jij acquisitie moet gaan voeren, bijvoorbeeld via cold calling. Cold calling is een snelle en relatief eenvoudige manier om nieuwe klanten te bereiken.
Warme acquisitie betekent dat je een bestaande klant benadert. Bijvoorbeeld iemand die ooit interesse heeft getoond of iets van je gekocht heeft. Jullie zijn dus geen vreemden van elkaar. Warme acquisitie pleeg je door een warm contact iets aan te bieden, zoals een nieuw product of een dienst.
We kunnen een heel simpel antwoord geven op deze vraag: er is geen verschil. Cold canvassing is gewoon de Engelse term voor koude acquisitie.
Dat betekent: 'We stellen het niet op prijs als bedrijven reageren om hun diensten aan te bieden. ' De zin 'Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld' staat vaak in personeelsadvertenties en onder vacatureteksten.
Conclusie. We kunnen dus concluderen dat klanten werven een vak apart is, maar van uiterst belang als je je bedrijf wilt laten groeien. Uit onderzoek blijkt dat warme acquisitie effectiever is dan koude, dus maak vooral gebruik van bestaande klantgegevens en zorg dat je ze een gericht aanbod doet.
Het is van belang dat je gedurende een acquisitiegesprek zoveel mogelijk informatie verzamelt; dan kun je bepalen of je iets voor je gesprekspartner kunt betekenen. Informatie verkrijg je door gedurende het gesprek de juiste vragen te stellen: open en gesloten vragen wissel je af met verdiepingsvragen (doorvragen).
Lauwe acquisitie is acquisitie die volgt op een eerder contact met de prospect. Het verschil met koude acquisitie is dat er vooraf een contactmoment is geweest. Dit contactmoment kan op verschillende manieren hebben plaatsgevonden: per brief, e-mail, LinkedIn of netwerken.
Schrijven van een belscript: Stuur aan op een afspraak
Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen. Voorbeeld: “Om u te kunnen laten zien wat ons product precies inhoudt, maak ik graag een afspraak met u.
Nu is het mogelijk om anoniem te telefoneren: de persoon die je probeert te bereiken, krijgt je nummer of naam niet te zien. Houd er wel rekening mee dat veel mensen de telefoon niet op willen nemen wanneer het niet duidelijk is wie er belt.
Dit begint door het openen van de Instellingen op je iPhone, en dan scrollen we een stukje tot we "Telefoon" zien staan. Dat open je. Nu ga je een stukje omlaag, naar Nummerherkenning. Nummerherkenning schakel je Uit.
Iemand die voor zijn of haar beroep klanten probeert te krijgen voor een bedrijf.
De term 'acquisitie' is afkomstig uit het Latijn. Letterlijk betekent het 'verwerven'. Doorgaans heeft acquisitie betrekking op het verleiden van een nieuwe klant om een product of dienst af te nemen. De term wordt echter ook gebruikt in de context van een bedrijfsovername of juist een bedrijf verkopen.