Air France-KLM is een Frans-Nederlandse multinational onder Frans recht met zijn hoofdkantoor in Charles de Gaulle Airport bij Parijs. In 2021 vervoerde de maatschappij 35,9 miljoen (2019: 104 miljoen) passagiers.
Air France-KLM verkocht in april vorig jaar voor 3 miljard euro aan obligaties aan de Franse staat, die sinds de uitbraak van de coronacrisis garant staat voor in totaal 7 miljard euro aan leningen.
KLM opereert wereldwijd en vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. Onder de holding zijn KLM en Air France beide actief als netwerkmaatschappij.
Tijdens de coronacrisis houdt het kabinet het noodlijdende KLM overeind met een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro. De Franse staat steunt Air France met 7 miljard euro en breidt zijn aandelenbelang uit. Parijs is dan verreweg de grootste aandeelhouder met ruim 28 procent. Den Haag heeft 9,3 procent.
Waarom is KLM geen staatsbedrijf? Omdat niet alle aandelen van de Nederlandse staat zijn. De Nederlandse staat bezit 9,3% van de aandelen in de holding van Air France-KLM en 5% in KLM.
Sinds corona is de (netto)schuldpositie van Air France-KLM geëxplodeerd tot 8,2 miljard euro eind vorig jaar. Die schuldenberg is veel te hoog afgezet tegen de verdiencapaciteit van 745 miljoen (ebitda) vorig jaar. Met een schuldratio van 11 was de noodzaak om de balans te repareren dus hoog.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
Luchtvaart hoeft nog steeds geen belasting te betalen voor kerosine en tickets. De Nederlandse luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling van onze overheid. Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus.
Over het tweede kwartaal van 2022 boekte zowel het al eerder goed draaiende KLM als Air France winst. In totaal werd er door het concern een nettowinst van 324 miljoen euro behaald. KLM is verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan. De luchtvaarmaatschappij draaide een winst van 262 miljoen euro.
Air France bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta benadrukt in een reactie de noodzaak om te consolideren in de huidige luchtvaartindustrie en de voordelen van het samengaan van de twee maatschappijen binnen de SkyTeam alliantie.
Transavia, onderdeel van de AIR FRANCE KLM Groep, verzorgt al ruim 50 jaar lijndiensten en chartervluchten naar meer dan 100 bestemmingen vanuit Nederland.
Al meer dan tien jaar is KLM eigendom van Air France en werken zij nauw samen in het Skyteam met Delta Air Lines. Dat betekent dat je soms heen in een Delta-machine vliegt en terug in een KLM-vliegtuig. Ook kun je heen per KLM vliegen en retour per Air France via Paris Charles de Gaulle.
In 2023 zal KLM weer € 290 miljoen winst maken is de verwachting en dan zal het aandeel worden verhandeld tegen circa 10 keer de winst. Dat is ongeveer in lijn met sectorgenoten. Winstgevendheid kan echter mogelijk sneller volgen indien de olieprijzen gaan dalen.
Air France-KLM wil met aandelenuitgifte 2,25 miljard euro ophalen. Air-France-KLM gaat nieuwe aandelen uitgeven en wil daarmee 2,25 miljard euro ophalen. Met de aandelenuitgifte wil de luchtvaartmaatschappij zijn financiële positie versterken en ook de ontvangen Franse staatssteun terug betalen.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
We hadden gemiddeld 1.275 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is ongeveer gelijk gebleven met de weken ervoor en was 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
De maatschappij vliegt met toestellen van het merk Boeing, Airbus en Embraer. De stand van de KLM vloot is dan ook dat de vloot uit 169 toestellen bestaat.
KLM scoort in veel opzichten beter dan Air France en maakt meer winst, ondanks het feit dat Air France een veel groter concern is. De Franse luchtvaartmaatschappij vervoerde het afgelopen jaar ruim 18,5 miljoen passagiers meer dan KLM en heeft ruim 1600 piloten meer dan KLM.
De coronacrisis maakt een dividenduitkering op de middenlange termijn echter zeer onwaarschijnlijk. In 2023 wil Air France-KLM een schuldratio hebben tussen 2,0 en 2,5, exclusief de lening van de Nederlandse staat, die nu nog wordt geboekt als schuld.
Hoe vervuilend is de KLM? Dit is de stand van zaken: KLM is verantwoordelijk voor een klimaateffect even groot als 27 miljard kg CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1.35 miljoen Nederlandse huishoudens. De luchtvaart is een van de grootste veroorzakers van vervuiling, geluidsoverlast en klimaatschade.
In 2020 deed Elbers vanwege de crisis bij het concern over het tweede halfjaar nog vrijwillig afstand van 20% van zijn basissalaris. Uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van KLM blijkt dat het vaste salaris van Elbers over 2021 is uitgekomen op €600.000 (inclusief pensioenbijdragen €705.142).
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
Een helder blauwe kleur die geassocieerd kan worden met transparantie, helderheid en een wolkeloze lucht. KLM wil voor zijn klant eerste keus zijn en beoogt flexibiliteit en betrouwbaarheid. Easyjet daarentegen kiest voor een helder oranje kleur.