De brandstof voor vliegtuigen, kerosine, wordt inderdaad niet belast en is daarom goedkoper dan brandstof die we in auto's pleuren (maar net als diesel is kerosine überhaupt ook goedkoper geworden de laatste paar jaren).
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
De brandstof voor vliegtuigen, kerosine, wordt inderdaad niet belast en is daarom goedkoper dan brandstof die we in auto's pleuren (maar net als diesel is kerosine überhaupt ook goedkoper geworden de laatste paar jaren).
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Kerosine is een aardoliedestillaat dat verkregen wordt door fractionele destillatie tussen 150°C en 275°C. Het heeft een koolstofketenlengte van C12 tot C16.
Wanneer het in België of Duitsland op dat moment geen vakantie is, gaan de prijzen van het ticket in deze landen niet omhoog en kan je vanaf een luchthaven in België of Duitsland goedkoper vliegen. De tickets zijn in het buitenland vaak goedkoper, omdat er in Nederland een hoger tarief aan belasting wordt gehanteerd.
Een last minute vliegvakantie is vaak goedkoper, omdat de reis, vliegtuigstoelen en hotelkamers vaak zijn ingekocht door een reisorganisatie. Als deze dan niet voldoende worden verkocht, worden ze voor een lagere prijs aangeboden.
Dat de prijzen van vliegtickets laag liggen blijkt ook wel uit de winstmarges: maatschappijen maken gemiddeld nog geen tien dollar winst per ticket.
Op dit moment is de prijs per liter kerosine ongeveer 1,57 euro per gallon of 41 cent per liter. Een accijnsheffing van 78 cent zou de kerosine dus grofweg drie keer zo duur maken (119 cent per liter). Nog altijd fors goedkoper dan een liter diesel of benzine aan de pomp.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Dit betekent, dat u 35% op het gasverbruik zou kunnen besparen. De aanschaf van brandstof met een gemiddeld verbruik van 6 jerrycans à 20 liter en een prijs van 38,- Euro per vat kost u echter nog 228,- Euro. Dat wil zeggen, dat u circa 245,- Euro per jaar bespaart door het gebruik van een petroleumkachel.
Met de inhoud van de tank kun je dan berekenen hoe lang je kunt doen met een gevulde tank. Hoeveel petroleum kost, is een beetje afhankelijk van het merk. Maar als we uitgaan van 20 liter voor €59,99 kun je ongeveer 100 uur verwarmen. Dat komt neer op €0,60 per uur.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Alle jeeps, tanks en trucks van het Nederlandse leger gaan op kerosine rijden.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Vliegen is zwaar
Menselijke botten zijn niet stevig genoeg om mee te vliegen. Daarnaast hebben vogels en vleermuizen sterkere spieren. Vogels hebben flinke borstspieren waardoor ze hun vleugels lang en krachtig kunnen bewegen. Een vergroot borstbeen zorgt ervoor dat deze spieren stevig vastzitten.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.