Een tweede soort duurzame vliegtuigbrandstof is synthetische kerosine. Die wordt gemaakt van CO2 die uit de lucht wordt gehaald of afgevangen bij bijvoorbeeld fabrieksschoorstenen, met waterstof als tweede grondstof. Het NLR heeft alleen kerosine meegerekend uit waterstof die 'groen' wordt geproduceerd.
Vliegtuigbrandstof kan worden gebrouwen door fermentatie van CO2 en groene waterstof, waarna de ethanol omgezet kan worden in SAF. Een andere mogelijkheid is om met groene waterstof en CO2 een soort waxachtige substantie te maken, die via een regulier kraakproces omgezet kan worden in kerosine.
Kerosine is een bij gefractioneerde destillatie van aardolie verkregen middenfractie, volgend op de benzinefractie.
Synthetische kerosine, gemaakt met duurzaam geproduceerde elektriciteit en CO2 ingevangen uit lucht (direct air capture) of water, is voor de lange termijn verreweg het aantrekkelijkste alternatief voor fossiele kerosine.
Vliegtuigen gebruiken kerosine als brandstof. Kerosine is net als benzine een brandstof die wordt gewonnen uit aardolie. Biokerosine wordt niet gemaakt uit aardolie, maar komt uit organische grondstoffen. Dat kunnen allerhande plantaardige of dierlijke producten zijn.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Synthetische brandstoffen hebben de toekomst, maar alleen als we het direct goed aanpakken. De overheid vertrouwt er op dat klimaatdoelen gehaald worden met technologische ontwikkelingen zoals zuiniger vliegtuigen en niet-fossiele brandstoffen gemaakt van organisch materiaal of waterstof.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Een directe pijpleiding naar Schiphol
"Oiltanking is een van de grootste olieopslagbedrijven ter wereld. Mede dankzij ons bedrijf is Amsterdam de grootste benzinehaven van de wereld. Meer dan de helft van onze tanks is gevuld met benzine. De andere tanks bevatten (bio)diesel en kerosine.
Eigenlijk kun je met kerosine alle kanten uit: ,,Het is een mooie schone brandstof, de mooiste die we hebben.'' Alleen is-ie ook licht ontvlambaar, en daardoor niet geschikt voor een vonkende kettingzaag, of voor de scheepvaart.
Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Petroleumverwarming (meestal een petroleumkachel) verliest aan populariteit wegens de verontreinigende emissies tijdens de verbranding. De petroleumkachel is niet erg milieuvriendelijk, maar is wel zuiniger dan andere vormen van verwarming, en wordt nog steeds in veel woningen gebruikt.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
Op Schiphol en de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Lelystad werd vorig jaar 4,8 miljard liter kerosine getankt: goed voor een uitstoot van 13,6 megaton CO2. Daarmee is de broeikasgasuitstoot van de vliegvelden die in handen zijn van de Schiphol Group vergelijkbaar met de uitstoot van vier kolencentrales.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.