Ben je slachtoffer van bankspoofing of WhatsApp-fraude? Volgens de wet hoeven banken de schade niet te vergoeden. Je hebt namelijk zelf het geld overgemaakt. Als je geluk hebt, past de bank 'coulance' toe.
In 2018 is er nochtans een wet ingevoerd die banken verplicht om slachtoffers van online-oplichting integraal terug te betalen. De overheid legt daarmee veel verantwoordelijkheid bij banken: zij moeten ervoor zorgen dat hun systemen niet misbruikt kunnen worden.
Het is een nog vrij onbekende manier om je geld terug te krijgen als je slachtoffer bent geworden van online fraude: de oplichter direct aansprakelijk stellen. Gedupeerden vorderen dan zelf het overgemaakte geld terug en wachten niet op onderzoek door de politie.
Er bestaat een verzekering tegen online fraude zoals phishing en hacking. Tijdens de coronacrisis zijn er opvallend meer meldingen van phishing en andere online fraude. Fraudeurs beseffen dat we meer zorgen aan ons hoofd hebben en maken daar misbruik van. Maar wist je dat je je nu ook kan verzekeren tegen cyberfraude?
Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Neem contact op met je bank en laat je rekening blokkeren. Verzamel zoveel mogelijk bewijs van de feiten en noteer alle gegevens van de oplichters (telefoonnummers, namen, websiteadres,...)
Hoe bestrijden banken phishing? Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
Van andere vormen van phishing (bijvoorbeeld als het niet gaat om uw bankgegevens maar om andere inloggegevens) kunt u alleen aangifte doen op een politiebureau. Belt u 0900-8844 (lokaal tarief) voor een afspraak. U kunt dit nummer ook bellen als u niet zeker weet om welke vorm van phishing het gaat.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Wat zijn de gevolgen van phishing? De gevolgen van een phishing actie zijn bijvoorbeeld dat je geld gaat missen of dat je een verzoek om losgeld te betalen krijgt voor door de cybercrimineel versleutelde gegevens op je laptop of computer.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Spoofing. Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
Doe aangifte bij de politie
Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kunt u ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting. Een geschil over een contract pakt de politie niet op.
Tikkiefraude. Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Neem contact op met je bank of bel Cardstop. Doe aangifte bij de politie. Informeer je omgeving dat ze geen vreemde mails of berichten van je openen en dat ze zeker niet op links klikken. Contacteer een IT-expert voor een grondige controle van je bedrijfsnetwerk.
Of de hackers kunnen je 06-nummer overnemen en/of klonen. In dit geval zal het nummer geblokkeerd moeten worden en zul je misschien een nieuw nummer nodig hebben. Kortom, het kan een bult ellende veroorzaken. Dus wees op dit moment extra alert op dit soort sms'jes en klik er niet op!
Melding doen via Meld Misdaad Anoniem
Dit kan telefonisch via 0800 7000 of online via meldmisdaadanoniem.nl.
Bezoek de websites van Veilig Bankieren en de Fraude Helpdesk voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting. Op de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl wordt voorlichting gegeven over fraude en veiligheid bij bankieren.
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank.
Wat kun je het beste doen bij fraude en oplichting? Meld het bij de fraudehelpdesk opgericht door het ministerie van Justitie. Indien je anoniem een melding wilt doen van een fraude (waarvan je niet zelf het slachtoffer bent), kun je bellen naar Meld Misdaad Anoniem, tel: 0800 - 7000.
Iemand mag zich online niet voordoen als jou. Dat heet identiteitsfraude en dat is strafbaar. Ook mag iemand niet zomaar jouw foto gebruiken zonder jouw toestemming. Als iemand jouw gezicht herkenbaar gebruikt, kun je terugvallen op jouw portretrecht.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
De bescherming tegen virussen is een breder onderwerp dat hier niet op zijn plaats is. De verzending van je rekeningnummer via e-mail heeft immers weinig met virussen te maken. Globaal genomen is het geven van je rekeningnummer via e-mail ongevaarlijk.