Op minder dan 5 meter van een kruispunt. Voor een in- of uitrit. Buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg. Langs een gele onderbroken streep.
Als er geen sprake is van scheiding van de rijbanen door blokmarkeringen er geen file is en de bestuurders op de linkerbaan niet hebben aangegeven links af te willen slaan, mag u deze bestuurders op de autosnelweg niet rechts inhalen.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Voorbereidingen en slepen
Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Slepen van een motorvoertuig
Het is als bestuurder van een motorvoertuig toegestaan om een andere motorvoertuig te slepen, zolang de afstand van de achterzijde van het trekkend voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig niet meer bedraagt dan 5 meter.
Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 280,-. Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 430,- Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 600,- Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 600,-
Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen.
Om veilig te kunnen inhalen moet er voldoende ruimte tussen jou, de tegenligger en tussen degene die je wilt gaan inhalen zijn. Dit wordt het ruimtekussen genoemd. De tussenruimte tussen jou en degene die je gaat inhalen moeten minstens een portierbreedte zijn maar soms kan het verstandig zijn om meer ruimte te nemen.
Je mag in Nederland alleen maar links inhalen en rechts voorbij gaan mag niet. Kan je een bekeuring voor krijgen.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.
Een auto geeft aan dat hij naar links gaat. Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken.
Een voertuig links inhalen
Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is. Eenmaal ingehaald moet je dan over de doorlopende streep rijden, om je terug naar rechts te begeven.
L teken liefst linksboven, op de achterkant wagen! Toch belangrijk dat de achterliggende bestuurders het zien,en de meeste bestuurders zitten links.
Artikel 11 WVW Lid 1: Inhalen geschiedt links. Lid 2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre.
Er zijn geen minimale of maximale lengtes voor. Er zijn tegenwoordig speciale auto s voor korte of lange mensen zodat die kunnen rijden. Dus de auto is aangepast.