Influencen is een gewild beroep, wijst onderzoek uit. In de top 3 van populairste beroepen onder Britse jongeren staat social media influencer op de tweede plek, gevolgd door YouTuber. Alleen dokter staat hoger in de lijst. Dat blijkt uit cijfers van marketingbureau AWIN.
De werkdag van een influencer verschilt van dag tot dag. Zij zijn immers creatieve freelancers, en ZZP'ers pur sang.
Het vergt voortdurende inspanning om je volgers te vermaken. Elke dag nieuwe en interessante posts maken kan dan ook, naast heel leuk, tijdrovend en vermoeiend zijn. Als influencer steek je veel tijd en energie in een leuke post met de hoop dat hier natuurlijk leuk op gereageerd wordt.
Je kunt een influencer inzetten om jouw dienst of product via zijn/haar kanaal onder de aandacht te brengen en je kunt een co-creatie samenwerking aangaan, waarbij de influencer content creëert die (ook) op jouw eigen kanalen gedeeld kan worden.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Een influencer is eigenlijk tegelijkertijd een ondernemer. Dit betekent dat influencers ook te maken krijgen met urenadministratie, btw-aangifte doen, boekhouding en nog meer financiële zaken.
Producten of diensten die je als influencer ontvangt in ruil voor de geleverde reclamediensten zijn ook belastbaar. Het belastbaar bedrag is de normale aankoopwaarde die het goed of de dienst heeft. En dat bedrag vermeld je dan in je belastingaangifte als beroepsinkomen of divers inkomen.
Invloed. Sociale media influencers kunnen worden omschreven als opinieleiders die in staat zijn om de attitudes, het gedrag, de opinies en de aankoopbeslissingen van hun publiek te beïnvloeden.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Het grootste Nederlandse Instagram-account is van Negin Mirsalehi (6,8 miljoen volgers). Zij verdient volgens Affise ook het meeste per Instagram-post, omgerekend 2580 euro. Dat is een schatting. Voetballer Ronaldo is wereldwijd de eerste influencer om op Instagram mee samen te werken.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Wat zijn micro-influencers? Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn.
Uiteindelijk kan je het zelf natuurlijk bepalen. Veel influencers vragen zo'n 150 tot 300 euro voor een plaatsing. Waarbij je waarschijnlijk makkelijk 300 euro kan vragen met 100.000 volgers, en iets van 50-75 euro kan vragen als je op 10.000 volgers zit.
#4 influencer kosten
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Meer volgers, meer geld
Uiteraard speelt de bereikbaarheid ook een heel grote rol. Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer hij of zij eraan kan verdienen. «Bij een microinfluencer, iemand die tussen de 5.000 en 10.000 volgers heeft, begint dit bij 150 euro per post.
Een influencer is iemand op social media met invloed bij minstens 1.000 volgers in een interessante doelgroep.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Nano-influencers zien zichzelf niet als influencer, het zijn 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Met Instagram als belangrijkste platform. En heel belangrijk: een nano-influencer heeft slechts een volgersbestand tussen de 100 en 5000 volgers.