Verzekeren van een elektrische auto vaak duurderHet verzekeren van een elektrische auto komt vaak duurder uit dan een benzine- of dieselauto. Dat heeft een heldere oorzaak. Veel verzekeringen baseren de premie op twee factoren, namelijk het gewicht van de auto en de catalogusprijs.
De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld 16 procent duurder dan die van een benzineauto. Dat meldt Geld.nl op basis van een vergelijkend onderzoek. Daaruit kwam een gemiddeld verschil van 12,50 euro per maand naar voren. Op jaarbasis komt dat neer op zo'n 150 euro.
De autoverzekering voor een elektrische wagen is duurder dan bijvoorbeeld een benzine auto. Dit geldt in veel gevallen voor de WA, WA+ en allrisk dekking. De WA verzekering is duurder omdat elektrische auto's vaak zwaarder zijn en bij een aanrijding zorgen voor een grotere schade bij de tegenpartij.
Hieruit blijkt dat je voor een elektrische auto 10 tot 25 euro per maand meer betaalt. Dit komt dus neer op 120 tot 300 euro per jaar. *Voor een all risk verzekering bij 12.000 kilometer per jaar.
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 760 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 750 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 710 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Een elektrische auto is in aankoop gemiddeld duurder dan een benzine- of dieselauto, maar is wel 100% fiscaal aftrekbaar. Elektrisch rijden wordt steeds meer de norm, ook in het bedrijfsleven.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Na grondige analyse van bijna 12 miljoen werkplaatsbezoeken blijkt dat er in 2021, gemeten over een heel jaar, gemiddeld € 529,- per brandstofauto is uitgegeven aan onderhoud en reparatie, tegenover € 340,- per jaar voor een elektrische auto.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Benieuwd wat zo'n Tesla autoverzekering kost, om het te vergelijken met wat je gewend bent voor bijvoorbeeld andere auto's? Je moet minimaal rekening houden met zo'n €1.200 aan premie per jaar, voor een WA Allrisk autoverzekering, bij een cataloguswaarde tot €100.000.
Een elektrische auto heeft veel voordelen: hij is stiller, schoner en heeft minder CO2-uitstoot dan een brandstofauto. Ontdek alles over elektrisch rijden: van accu en opladen tot kosten en subsidie. Plus informatie over het nut van banden oppompen.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
1. Dacia Spring Electric - 21.750 euro. Dan naar de meest betaalbare nieuwe volledig elektrische auto: de Dacia Spring Electric.
Voorbeelden van automodellen die je goedkoop kunt verzekeren, zijn Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Dacia Logan, Suzuki Celerio, SEAT Ibiza en de Ford Ka+.
In 2026 is het gedaan met de pret en verliest de elektrische auto zijn privileges. Wegenbelasting betalen moeten gebruikers vanaf 2025 al, maar in dat jaar krijgen ze nog 75 procent korting. In het jaar daarna niet meer.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Kijk wat je kunt verwachten in deze jaren en daarna als je elektrisch rijdt. Voor elektrische auto's geldt een vrijstelling van de wegenbelasting, en dat blijft zo tot aan 2025.
Omdat elektrische auto's naar verwachting steeds betaalbaarder worden, neemt het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto's jaarlijks wat af tot € 2550 in 2024. Daarna is er (vooralsnog) geen subsidie meer mogelijk. De aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto's geldt ook tot 2024, maar blijft hetzelfde.
Hoewel er geen premies meer gelden voor de particuliere aankoop van een elektrische auto, blijft de investering de moeite waard. Niet alleen door de positieve impact op het milieu en verminderde brandstofkosten, maar ook dankzij mooie kortingen en vrijstellingen voor elektrische wagens.
Concreet moet je nu minstens 45 à 50.000 euro neertellen voor een elektrische personenwagen met voldoende rijbereik. Dat is een flinke smak geld voor de gemiddelde consument, waardoor vele mensen misschien niet meer in staat zullen zijn een nieuwe eigen auto te kopen.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75% omhoog gaat. Let op: dit betreft alleen het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt. Het tarief dat je betaalt, bestaat namelijk ook uit een provinciaal gedeelte (de provinciale opcenten).